Gå till innehåll

Affes 2:a försök på salt (Planerings tråd)


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Eftert att, som många andra nybörjare, haft för brottom och ställt lite för högra krav på mitt saltkar så la jag ner det efter inte ens ett år. Dock han man ju lära sig en del och insett vad man egentligen ska satsa på för att få det mer som man vill.

Så nu smids planer för ett nytt kar med 3st optiwhite rutor och lite mer påkostad teknik, men med mer tålamod och inte massor med onödig teknik denna gången.

Planen så här långt är.

karet 80x60x60cm 288L med så stor sump som får plats.

Bänken tänkte jag bygga av ikea köksskåp.

Skummare ATI powerkone 200Si

2x Tunze Turbelle Nanostream 6055

Bubble magus Doserpump

Tunze Silence 1070.040 (3000 l/h) som retur pump

Belysning tänkte jag köra en Maxspect Razor 160w 10000K

Sedan har jag även en Biopellets reaktor som jag inte bestämt om jag ska använda ännu. Men lite tips där skulle tacksamt tas emot.

Någon som har tips på något jag missat kanske?

Planen är inte mer än en plan ännu. Minst ett år bort innan karet kan inhandlas för jag har några sötvattens fiskar på uppväxt nu och sedan ska det akvariet säljas innan ett nytt beställs. Men lite småprylar köper man kanske på sig under tiden.

Besättningen är planerad till att bli en hel del LPS koraller och kanske någon mindre krävande SPS. Fiskar är inte så intressant utan blir nog mer bara turbosar och lite eremiter för att hålla det rent.

Nu sitter jag bara på jobbet och funderar, ska nog hem och göra lite ritningar och annat sennare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir en 100cm hög bänk.

Skönt med mycket utrymme i skåpet när man ska greja i sumpen och sedan tycker jag det är skönt att slippa böja sig ner för att titta in i karet. Gillar höga bänkar. :)

Sedan kan man lättare bygga en förstärkning av skåpet och bara höja golvet till sumpen.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående streamerpumparna har jag faktiskt tittat lite på jeabo Wp-25 och vad jag kan läsa verkar de väldigt prisvärda.

Ska skicka ut lite offertförfrågningar på kar byggningar också. Men troligvis blir det akvarielagret som bygger karet för de verkar bygga åt de flesta i denna delen av landet.

Men på måndag ska jag slösa lite pengar på en resa till Malta och sola och slappna av men förhoppningsvis hinna snorkla lite också.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...