Gå till innehåll

Köpa levande sten


Hell5

Rekommenderade inlägg

Hoj !! Håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium, och har en liten fundering angående att köpa ls. Är det dumt att köpa från en privatperson, som man inte känner? Tänkte om det finns risk att stenen är dålig, eller ska jag hålla mej till en zoobutik. Måste oxså få tillägga att jag tycker detta forum verkar toppen, med bra och vänligt bemötande, av vad jag läst :) Och wow vilken inspiration man får av alla snygga kar !!! Fler frågor kommer garanterat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man skall köpa begagnad sten i den mån man kan då det är en brist vara ute bland reven. Man bör tänka på jag har sagt det förut och säger det igen Levandesten är utrotningshotad och bör således tas hand om ingen slit och släng. Men för det så ska man ju inte köpa sten som luktar illa eller är full med skit alger då är den troligen inte skött på ett bra sätt. Men en fin beggad sten med eller utan kalkalger är toppen sedan kan man med fördel köpa lite ny sten med för att få en bra gro grund med nya bakterier samt lite roliga små djur. Tänk på att en bra Levandesten behöver inte vara synligt levande "smådjur som springer runt" utan det viktiga finns inne i stenen i form om micro organismer.

En annan mycket viktig sak är att karet man tar sten ifrån skall ej ha varit medicinerat då stenen binder det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...