Gå till innehåll

Vilken storlek på PVC-rör?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Det beror ju helt på vad du ska ha rören till om det är till sump så får du ju fundera på hur mycket vatten som ska gå igenom den om du ska ha alt vatten att cirkulera igenom sumpen eller bara en liten del.

Är det till pumparna så måste du ju veta hur mycket dom trycker så att du kan anpassa röret därefter.

För om du tar ett för stort rör så kommer det att skvala å föra oväsen tar du ett för litet så kommer det att strypa vattnet.

Så det måste du veta innan så kan vi hjälpa dig sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK!

Du verkr veta vad du snackar om och jagundrar om du har något förslag på ett system?

*Jag kommer att ha en skummare i sumpen.

*Ett UV i sumpen

*cirkulationspumpar i karet

Mvh Sebastian

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sidorna var bra men jag hittade inte riktigt vad jag letade efter.

Exempel på system:

Vanlig "borrad" ytavrinning ner till en sump med skummare,UV mm. Jag har då en aquabeepump som kör 3000 l/h med en tryckhöjd på 2,4 meter som returpump till karet. Vad ska jag då ha för rör? Jag kanske är skittrög men uppskattar svar!

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan jag hadde samma "problem" men tog iallafall 25mm rör från min sump pump och har 1st kran för att lätt ställa in flödet å ett T-korse med kran på denna med så man ej skapar ett mottryck på pumpen ( de som ej skall upp i karet åker vidare till sumpen igen)

Pumpen jag använder är en som pumpar 3600L/h men har fått strypa den till ca 2000L/h eftersom min ytavrinningsbox ej klarar mer...

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så här skulle jag göra borra ett hål med genomförning på 32mm tror jag det är den har jag å det är inga problem att ta imot 3000liter i timmen.

Sen får du ju välja om du ska ha ett borrat hål som du pumpar upp vattnet i eller om du vill köra med rör på utsidan eller så kan man ha silicon slang.

Det du då behöver är en genomförning på 32 mm och en kulventil den stryper man vattnet med så att man inte får ett porlande ljud sen eventuelt nåt rör ner till sumpen från ventilen.

Sen tillbaka beror ju på vilket sorts system du vill ha det beror på hur ditt kar står står det mot en vägg kan man gott ha en slang bakom som inte syns.

Fördelarna med slang tycker jag är.

1 den är billigare än rör

2 när du satt ihop rör så kan du inte ändra på det med slang så kan du flytta utblåset om det inte bilr bra osv.

Detta är lite att tänka på om du har fler frågor så är det bara att fråga på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

foto_img.gif

Här ser du hur mitt system funkar röd pil är ytavrinningen ner till sumpen på den har jag en kulventil å sen en silicon slang ner i sumpen.

Blå pil visar hur det pumpas upp ca 1000l/h via en eheim.

Grön pil visar hur det pumpas upp ca 2000l/h via ett yterfilter som är tomt denna pump ska bytas ut när det finns pengar till det men den funkar bra att ha när den är tom.

Som du ser så ha jag inga rör någonstans å det funkar bra för mig jag leder upp alt i slangar på sidan å sen ner i revpelaren igen men det krävs att det är inbygt då slangar tar lite större plats eftersom dom inte går att böja i 90grader utan det blir en liten båge på dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Sebab skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>

Sidorna var bra men jag hittade inte riktigt vad jag letade efter.

Exempel på system:

Vanlig "borrad" ytavrinning ner till en sump med skummare,UV mm. Jag har då en aquabeepump som kör 3000 l/h med en tryckhöjd på 2,4 meter som returpump till karet. Vad ska jag då ha för rör? Jag kanske är skittrög men uppskattar svar!</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Nja skittrög är du nog inte. den är lätt att missa därför så lade jag in den i mitt inlägg som andra länk

CITAT:

"Om du missar den (lätt hänt) så finns det här en kalkylator för avrinningsboxstorlek och rördimension:

http://reefcentral.com/calc/sump.php "

Om du vet hur mycket du vill cirkulera så är det bara att trycka in det i kalkylatorn så räknar den ut vilken rörstorlek du behöver, smidigt!

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bra att jag får lite hjälp!

Jag tror nog att jag ska köra på engenomförning på32mm och en kulventil.Pumpen som pumpar upp vattnet till karet igen ska nog i alla fall vara en Aquabee 3000 som jag nämt tidugare.Vet någon vilken dimension det är på rör som ska passa till en sådan pump? Vart köper man dessa rördelar och genomförning billigast?

Mvh Sebastian Balcksmiley1.gif

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Ja allra billigast är från tyskland

Men har sett att Akvarielagunen har rördelar om man vill beställa från Sverige.

Har själv köpt både från Tyskland och Sverige via Ahlsells fast dock via min lokala VVS affär

Dyrt värre så skall jag ha igen så blir det att beställa från Tyskland...

Har de allt på lager så har man det på 1 vecka

Pumpen Aquabee 3000 har 19mm inlopp och 19mm utblås

25mm rör har jag för mig att de är 20mm invändigt eller du kanske hällre skall ha en slang mellan pump å rördragningen bara ca 10cm för att förhindra att vibrationerna skall fortplantasig vidare

Så pump-slang-rör

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det vore nog det bästa fast om pumpmunstycket är 19mm och röret 20mm invändigt hur ska man då få på en slang på röret som går vidare?

Annars så tycker jag att det börjar klarna för mig vilket system jag ska ha! Jag kommer att lägga ut mitt 750-liters projekt på ett forum så fort jag kommer igång med bilder och utveckling för att jag ska kunna få tips från andra så att jag kan få ett så bra system som möjligt.

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...