Gå till innehåll

Cirkulationspumpar


Hell5

Rekommenderade inlägg

Hej.. Håller på att start mitt första saltvattensakvarium på 70 l , och kom nu på en sak. Har köpt en koralia 1600l/h. Och ska nu köpa en till, för att ha två stycken. Men till min fundering. Ska det totala flödet från 2 cirkulationsp vara ca 1600 l/h och jag istället skulle köpa två med mindre drag i ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör absolut inget om den ena ligger på 900L/H. Allt beror ju lite på vad du skall ha i karet. Bara mjukisar eller stora fluffiga lpser så bör man tänka till så det inte blir för bra med flås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.. Nu till lite fler frågor angående pumparna. Ser att folk plaserar dom lite olika i karen Som tex båda på ena sidan, vissa har på vardera sida, Vissa högt upp å andra lite längre ner. Tar gärna emot tips å tankar på placering, för bra förutsättningar. (Många frågor blir det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofta väljer man att rikta en pump mot vattenytan för att få lite rörelse på den och syresätta vattnet. Denna ytriktade pump tjänar också att slå sönder den tunna hinna som ofta bildas i saltvattenskar om man inte har så kraftig avrinning.

Det är också vanligt att man placerar två pumpar på varsin kortsida. I naturen skapar vågorna ett "random"flöde, dvs vattnet strömmar åt alla möjliga håll som ofta byts. Man försöker efterlikna detta i viss mån genom vattnet från två pumpar möts ungefär mitt i karet.

Testa dig fram lite vad som känns bäst. Vissa koraller älskar att stå där det strömmar mycket, medan andra föredrar lugna ställen där vattnet inte kommer åt dem. Om du börjar med enklare koraller är de just enkla för att deras krav på bland annat ljus och ström inte är så precisa. Dessa koraller klarar sig utmärkt oavsett vilket läge de handlar om. Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...