Gå till innehåll

Mera alger...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har en sorts blås-alger eller vad de nu heter, det växer små gröna kulor i grupp på några av mina stenar, de största jag hittills sett är väl ca 7-8 mm. Oftast går det bra att få bort dem för hand men det har väl hänt att ngn har gått sönder.. Har ngn nåt tips på hur man helt blir av med denna plåga, jag vill helst inte döda hela stenarna för de är de finaste stenarna jag har med skivanemoner och annat roligt. Man jag vill absolut få bort dem helt ur burken, och det snarast, innan jag drar igång mitt 400 liters-projekt.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett mina Flavescenser knapra på nån då och då, likaså Scopasen jag hade tidigare.

Jag har använt änden på slangen vid vattenbyte att mekaniskt ta bort en del bubbel(blås-)alger, på så sätt sugs innehållet upp om nån skulle gå sönder.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget gift men väl sporer till nya alger.

Bästa sättet att få bort dem är nog att plocka manuellt. Vill man vara försiktig kan man ju ta upp stenen och plocka allt man kan för att sedan skölja den med SALTVATTEN efter. På så sätt riskerar man inte att hjälpa till med ytterligare spridning.

Lo Vulpinus tror jag tyvärr är en chansning. Jag har inte varit med om någon som rört Valonia-alger. :(

Med lite manuellt jobb så är dock de här algerna ingen större fara. Det är nog svårt att helt utrota dem, men i liten mängd gör de ingen skada som jag ser det.

/Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag hade en del bubbelalger tidigare men skaffade några Mithrax krabbor och dessa algätare rensade snabbt bort alla bubblorna. Krabborna är grönaktiga med håriga ben och deras klor är tillplattde för att kunna riva loss alger. Trevligt dessutom att kunna ha krabbor som inte stör koraller etc.

Mvh Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter som en kanonkrabba några frågor vad tror ni om att ha den när man har en picassotryckare? vet ej hur den går med skaldjur men den slaktade mina rörmaskar!

vad kostar en sådan krabba ca har man flera ? någon som vet om de finns i västsverige? mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Jag har tre stycken i mitt 220 liters. Den största är som en femkrona i kroppen. Jag vet inte om de går att köpa i sverige. Jag köpte mina här i London för ca 90kr/styck. Jag har inte haft några som helst problem med dem. De provsmakade en liten nypa på en del koraller i början med det var så lite att korallerna inte tog skada. En anledning att de inte rekommenderas till för små akvarier är deras mat (alger) snabbt tar slut. Finns det inga alger alls att mumsa på så kan de ge sig på annat. Som sagt jag är helnöjd med mina och de är fantastiska på att dra loss och tugga i sig oönskade alger.

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror kanske man skulle ta och våga sig på en liten sådana däringa då kanske...får hoppas att det kommer in några med höstens leveranser!smiley2.gif

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...