Romland Postat 19 september 2013 Dela Postat 19 september 2013 Tjena SG!Har inte gjort någon tråd angående mitt akvarium än men tänkte att nu var det dags!Lite info om själva utrustnignen:Akvarium är en akvastabil 275 liter + möbel och sump på 50 eller 70 literSkummare: Grotech HEA 150sReturpump: eheim 1200 l/hStreamers: 2x Hydor korelia 2800 L/H med styrning, 1x Jeabo wp40Doppvärmare: 300 watt eheimOsmos: AquaLight Picobello + silikat filterInvånare (idag 2013-09-19)ca 25 kilo ls, 20 kilo i akvariet och 5 i sumpenÄr så dålig på namnen än så länge så be gentle^^1 Longsleaved Purpletip anemone 1 skivanemoneGreen starpolyp1 kenyaträdXenia pulsenån skivanågra mysis (tror dom heter så?)sen är det 3 koraller till som jag inte kommer ihåg namnen på så får återkomma med det.2 clowner1 Gulbukad frökenfisk1 Brun segelfenskirurg2 eremitkrabbor4 turbosnäckor1 sjöborreSå det var lite info om hur tanken ser ut idag! Tänkte berätta lite bakrund också Pluggade hela hösten och stora delar av våren för att just ha saltvatten, Tyckte mig vara ganska redo i april så akvariet var på plats och påbörjat i början av Maj!Något jag förstod i efterhand som jag inte hade tänkt att läsa om var just hur man startar ett saltvattensakvarium... Min startprocess såg ut något såhär:Dag 11. Akvarium på plats2. Fixa med röranslutningar till sumpen och förberedelser3. fylla med vatten och se så att allt beter sig som det ska4. I med salt5. I med död ls (sköljde inte stenen eller lät vattnet stå alls innan.....suck*)dag 2låta det vila, börjar luktadag 3Luktar som fandag 41.Klarar inte lukten mer så början läsa om det och inser ganska snabbt att det var en förruttnelse i stenen som gjorde att det luktar!2. Tömmer akvariet och tvättar rent stenen med hett vatten i högt tryck!3. fyller allt igenSen går det ett par dagar stilla och får gå till sig.V.2 så köper jag 5 kilo ls som ska få väcka min döda ls till livHar nu börjat få algerV.3Har nu fått en hög nitrit värde!Mycket algerV.4Beställer 2 clowner som ska hjälpa mig att få igång bakteriekulturenV.5Clowner flyttar inHar nu riktigt mycket alger, får handplocka bort det värsta. Fyller en hel håv med alger...V.6 underhåll, rensa alger osvV.7Införskaffat mig en del trubosnäckorV.8underhållV.9 Mer SnäckorV.10UnderhållV.11Skaffar mig min anemon då jag tycker att värdena är stabila Fortfarande alg problemv.14Skaffar 2 eremitkrabbor1 sjöborre1 Brun segelfens kirurgdetta löser mitt algproblem på 3 dagarSen har akvariet gått bra, har fått problem med mjölkigt vatten men gör regelbundna vattenbyten på 10% varje vecka så får se hur allt löser sig, annars får jag låna mig en ozon av en kille här på guiden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 19 september 2013 Författare Dela Postat 19 september 2013 Imorgon så byter anemonen hem, blir byte mot lite fraggar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 19 september 2013 Dela Postat 19 september 2013 Var det kirurgen som löste algproblemet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 19 september 2013 Författare Dela Postat 19 september 2013 Den + sjöborren och eremiterna löste det, nu håller det sig på en väldigt bra nivå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 19 september 2013 Författare Dela Postat 19 september 2013 dom tog lite olika alger för min del :=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
smedberg Postat 20 september 2013 Dela Postat 20 september 2013 Ok, har lite problem med långa alger själv. Har beställt fler eremiter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 20 september 2013 Författare Dela Postat 20 september 2013 dom långa var kirurgen på direkt, och tog inte mer än nån dag för ens dom var borta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 21 september 2013 Författare Dela Postat 21 september 2013 Min anemon ska få ett nytt hem imorgon då den har blivit för stor för mitt akvarie, men när jag kikar lite idag så såg gömd bakom en skreva att det sitter en mindre anemon där! Är det möjligt att min anemon delat på sig utan att jag märkt det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keibo Postat 22 september 2013 Dela Postat 22 september 2013 Bilder! Din anemon har blåst upp sig rejält här hemma förfesten, tackar för ett gött byte! :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 22 september 2013 Författare Dela Postat 22 september 2013 Jag blev lite lurad... det var en skiva som hade åkt in där och såg precis ut som en anemon tråkigt men aja!Vad kul att det gick bra! Du kan ju höra av dig om han delar sig hos dig Tack själv! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keibo Postat 23 september 2013 Dela Postat 23 september 2013 Ja om den delar sig har du första tjing! Men då får du komma upp å hälsa på! Efterlyser fortfarande bilder! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 23 september 2013 Författare Dela Postat 23 september 2013 härligt! klart jag gör, måste ju se hur du har det!ska försöka fixa bilder nu och lägga upp dom ikväll Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 23 september 2013 Författare Dela Postat 23 september 2013 Sådär! ni får ursäkta suddiga bilder, tar med en mobilkamera och så ställer det blåa skenet till det lite Bilderna är tagna under matning därav partiklarna i vattnet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 25 september 2013 Författare Dela Postat 25 september 2013 Fick låna en ozon av en på sg igår pga av mitt mjölkiga vatten, körde den på lägsta i kanske 3 timmar. Tyckte att vattnet blev mycket klarare men nu idag så tycker jag att det är likadant igen... Kan det vara så att jag måste köra den hela tiden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 25 september 2013 Dela Postat 25 september 2013 Det ska bli kul att följa din tråd, särskilt då även jag har ett akvastabil i samma storlek. Är det en Razor du har i belysning? och i så fall vilken? och är du nöjd med ljuset? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 25 september 2013 Författare Dela Postat 25 september 2013 kul Ja det är en razor maxzpect 10k 160 watt. Väldigt nöjd med den måste jag säga, lätt att ställa in och och får fina färger! hade jag fått välja igen hade jag nog tagit 16 k men det får bli när man ska uppgradera Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 25 september 2013 Författare Dela Postat 25 september 2013 Får hem en mandarin idag, en splendidus. Fick 1 förra onsdagen men den var så undernärd och stressad så den klarade inte natten... hade velat bojkotta butiken jag köpte den av men det är enda butiken som jag kan få fisk igenom tråkigt nog... Får hoppas att allt går vägen idag med den nya Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 26 september 2013 Författare Dela Postat 26 september 2013 Har gjort lite tester idag:magnesium: 1440Calcium: 460Nirat: 0.3 ppmfosfat: inte mätbart testerna är väll okej bara att fosfatet är lågt? och hur gör jag för att höja det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 26 september 2013 Dela Postat 26 september 2013 Vilket fabrikat på testet använder du när du mäter fosfat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 26 september 2013 Författare Dela Postat 26 september 2013 salifert Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 26 september 2013 Dela Postat 26 september 2013 Att fosfatet inte är mätbart innebär inte med nödvändighet att det är fosfatfritt. Att du har ett lågt fosfatvärde brukar oftast vara bra. Men med de koraller du har (mjukisar), skulle jag sikta på ett värde som precis är mätbart. Testa att använda Red Sea Reef Energy A och B. Funkar bra i ett näringsfattigt akvarium och har en tendens att öka fosfaten lite. Men samtidigt tycker jag inte du ska haka upp dig på värderna om du inte har synbara problem. Fixa inte det som inte är trasigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 26 september 2013 Författare Dela Postat 26 september 2013 det enda är att det är lite mjölkigt, men detta försvinner om jag kör med ozon Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 27 september 2013 Dela Postat 27 september 2013 det enda är att det är lite mjölkigt, men detta försvinner om jag kör med ozon Vad mjölkigheten beror på har jag ingen aning om. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Romland Postat 27 september 2013 Författare Dela Postat 27 september 2013 körde ozonet inatt och nu är det mer eller mindre kristallklart, men om jag slutar med ozonet kommer det komma tillbaka? enda jag kan tänka mig är att min sten fäller ut något som gör det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PerraG Postat 27 september 2013 Dela Postat 27 september 2013 Hej, jag har också skaffat ett Akvastabil. Kör du med "original" avrinning eller har du modifierat nåt? Tycker det låter som ett mindre vattenfall.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.