Gå till innehåll

Ytavrinning


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Någon som kör med kröktpvc eller en grov slang mot bakrutan för att på så sätt enklare kunna gömma ytavrinningen i ett borrat kar? Svårigheter att rengöra? Har så grunt kar att jag inte kommer att kunna stapla framför om röret går rakt upp...

Noname_yt.JPG

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

säkert men tänk på vad som händer vid strömavbrott ! när returpumpen slutar pummpa och vattnet tar bakvägen tillbaka till sumpen ,heller finns det en smart/bra lösning på detta kanske någon form av backventil ?

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis..men detblir ingaproblem att lösa den saken.. Borde texgå att i det första hålet på röret montera en luftslang som går tillbaka upp till ytan.. Om pumpen av någon anledning stannar sugs bara lufta bakvägen tlls hävert verkan upphör.. ja eller man får fundera ut vad som blir enklast..

Men jag undrar om inte pumpen kommer att ta enormt med stryk..Den ska ju först lyfta nästan 2meter oxå..smiley5.gif

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok ja men du kan ju tex ta en eheim 1260 2400l den klarar ju 3.7 meter i tryckhöjd så det är ju ingen fara

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=3 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD class=text vAlign=top background="" bgColor=#fefefc>

Har en aquabee 3000 som jag hade tänkt använda mig av..ska lyfta 2,4? tror jag det va...

Eller oxå sätter manenegencirkpump för röret ochlåter returen från sumpen vara...hmm

__________________

/Mvh Johnny </TD></TR>

<TR>

<TD background="" bgColor=#fefefc></TD>

<TD class=text background="" bgColor=#fefefc></TD></TR></T></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!

borra ett hål just under vatten ytan,så suger det luft där och bryter hävert effekten om strömmen skulle gå.

mvh Conny

__________________

conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle oxå funka... frågan är hur stort hål som skulle behövas då man vill tappa så lite tryck som möjligt..

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm varför inte passa på att borra ett hål till i botten för returen då blir det inte så kång väg att trycka !

hmm men då blir ju problemmet vid strömavbrott större iofs

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara lägga in en liten parantes angående min krök, det finns risk att det fastnar saker däri, har varit tvungen att blåsa ur den en ggn, de vara bara att stänga av returpumpen annars hade det runnit över. Detta var i samband med att jag fixade i karet och rensade Caulerpa, en stor bit smet ner i röret när skyddet var avtaget för rengöring.

Så ett skydd som gör att det inte kan åka ner större saker är nödvändigt!

Cirkulationsröret bakom stenen är smart, hade liknande funderingar själv men det blidde helt enkelt bara inte av sedan, nu har jag en aquaclear 5000 som pumpar 3800 l/tim utmed bakrutan bakom revet.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jimmy: oki doki 3,5an blir det. smiley1.gif

Zacke:Ska ordna det!Undra om vanligt myggnät skulle fungera? Tänkte göra en sådan box med hål i sedan något finare skydd vid toppen av röret.

Vart handlar jag pvc? struntar i priset men jag vill gärna pilla,bryta och fundera innan jag handlar så ingen webshop plz. Såg att någon nämde ahlsell tidigarehar dom hyffsat utbud?

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Myggnät funkar, men se till att det är borttagbart om du skulle tycka det funkar dåligt, jag har en acrylskiva som jag borrat ett gäng 10mm hål i. Ett myggnät är ju väldigt finmaskigt, så det kan sättas igen rätt snabbt.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...