Guest Gäst Postat 4 januari 2004 Postat 4 januari 2004 Är UV ett måste för ett saltvattensakvarium med fisk i? Jag funderar på att skaffa mig en kirurg men har hört att de ofta får vitapricken och vissa säger att UV-sterilisering är ett måste. Har ni UV? Hur viktigt tror ni att det är att ha en? Hur ska man bota vitapricken i ett saltvattensakvarium? Har inga möjligheter att flytta ut fisken till ett annat kar och har ett par koraller. Hur är det med smittrisken av vitapricken mellan fiskar, skaffar jag kirurgen och han drar på sig sjukdomen kommer han att dra med sig clownen å mina två blennider i graven?/johan Citera
Guest Gäst Postat 4 januari 2004 Postat 4 januari 2004 UV är inget måste. Friska fiskar i ett stabilt kar blir inte sjuka. Det vanligasten är väl att nyisatt fisk smittar de andra i karet. Oftast så löser det sig själv utan medicinering. MVH Magnus Citera
Guest Gäst Postat 4 januari 2004 Postat 4 januari 2004 Sen är det stor skillnad mellan kirurger. Oftast är Kirurger av släktet Acanthurus mycket känsligare än Kirurger från Zebrazoma släktet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.