Gå till innehåll

250Watts E40 14K lampa


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Manne vad menar du med DIY och royal blue chip?

Jag började fundera om det är så att mitt lyse är för klent för att vissa koraller i karet inte färgar ut, eller kan det bara bero på Kelvin antalet på själva lampan? tänkte om man ska satsa på en med högre eller lägre kelvin antal än 14k som jag har nu.

För när min 14k lampa var helt ny i början på augusti så lös den jätte blått men nu tycker jag bara den lyser vitare/gulare. kan det redan vara dags att byta lampa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tolkat det som du bara har en Mh lampa , inget mer.. , om man tittar lite bakåt på kombo ramper så var det ofta att man la till två lysrör a blått för att få fram färgerna bättre o lite mys belysning morgon/kväll.. Tror helt enkelt att du missar lite färg pga avsaknaden av blåa våglängder.. Antingen att du klipper till med en T5 belysning a 2*24w tex eller så snickra du ihop en LED lösning med Royal Blue chip.. Dels påstår jag att du ökar tillväxten i båda fallen , samt ett trevligare akvarie att se på innehålls mässigt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aaa du menar så=) ja när MH lampan var helt ny så hade den mycket blå/lila sken och tillväxten var bättre då än den är nu. ja kanske så måste jag utöka med led eller lysrörs hållare. Vad tror du om att byta lampa mot ett annat Kelvin antal då? vilket bör vara bäst mera åt 20k eller satsa på 10-14K igen fast med bättre märkes lampa än Hamilton?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min personliga smak är högre kelvin.. 16-20k kanske , vill absolut inte få gulaktig ton..

Du kan ju alltid testa o byta lampan.. Blir ju en utgift men tror att du måste hitta på något om du vill förändra färgen i karet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag jag funderar på att byta lampa, man ska väl byta lampa 2 gånger per år drygt. men å andra sidan så kanske man skulle satsa på hel LED istället då efter som att det kostar minst 1400:-/året att bara byta lampor, men å andra sidan så kan väl inte LED riktigt mäta sig med MH än?

Men pengamässigt sätt så är ju ett inköp av en LED ramp mera hållbart i längden. Dock vet jag inte vad för LED ramp man ska satsa på som kan mäta sig med min 250watts MH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...