Gå till innehåll

Deltec eller Aquamedic?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Får väl börja med att tacka för en fantastisk sida, mycket lärorik.

Jag har bestämt mig för att jag ska skaffa ett saltvattensakvarie, och har kollat runt lite.

Jag är inte så där speciellt intresserad av att bygga själv( vissa saker får man kanske bygga själv så som sump och annat) så jag har tittat runt lite i akvarieaffärer här i STHLM och även på internet och har sett Deltec och aquamedic som verkar intressanta.

Min fråga är vilka som är bäst ,och vad måste man inhandla extra utöver den utrustning som följer med karet (givetvis finns det hur mycket teknik som hellst men det nödvändigaste för att komma igång menar jag), var hittar jag dessa kar till bäst priser etc.

Kanske bör tillägga att jag har tänkt mig ett revakvarium och storleksmässigt nånstans 300-500 liter.

Än en gång,jätte bra sida.smiley4.gif

Tack på förhand

Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Chrsitan, om du tänker köpa ett "färdigt" Kar så kan jag rekomendera Aquamedic Percula 120 (450L) Där får du mycket för pengarna (har ett själv) ett sådant kostar 17-18000:- om du jämför med ett Deltec kar som ha sump under så ligger ett sådant på ca: 38.000:- och då är det inte ens någon MH lampa med. Sen är det ju som med allt annat att man gärna köper till vissa saker som UVC, nitrat o kalkreaktor mm, där börjar ju det bli lite krångligt med perculan i och med att "sumpen" sitter i bakkant av akvariet och inte rymmer så mycket extra utrustning. Dock finns det plats i skåpet för en inte alltför stor sumpanläggning om man så önskar. Själv håller jag på o bygger ett skåp som skall stå bredvid burken. I skåpet kommer jag att ha osmosdunk, kalkreaktor, nitratfilter, fosfatfilter, kalkmixer mm. Slutsatsen är att Aquamedic = bra valuta för pengarna Deltec = Jättefint men dyrt.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Det låter ju vettigt faktiskt, blir himla mycket billigare att bygga till extra skåp själv vid sidan om. Har du några tips var jag kan hitta detta kar, bor i Stockholm och har bara hittat modellen mindre här?

Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan och tack för orden!!

Hoppas att sidan skall göra dig till en bättre saltvattensnisse.

AquaMedic karet tycker jag är ett intressant lösning. Allt é ju med i priset för att kunna starta upp ett saltvattensakvarium.

AquaMedic Online

Det övriga som Nicklas skriver tex kalkreaktor, nitratfilter, fosfatfilter, kalkmixer är ej nödvändigt då man skall starta upp karet, men kan vara till hjälp eftersom...

Allt é ju realtivt. Lätt att köpa ett komplett akvarium eller om man bygger, sätterihop det själv med bänk etc.

Det finns ju både JR-Akvarium och Akvarielagret i STHLM vad jag vet som har Saltvatten de kanske kan hjälpa dig med att sätta ihop en bra lösning.

Globefish.nu har det pratats om förut oxså i forumet med bla en annat glas vid tillverkningen av akvarium, de kör med ett glas som heter Low Iron glas. Detta glas är ett "Vitt" glas och inte somidagens akvarium "grönt" glas. grymt snyggare smiley17.gif

Lycka till!!!

Ändrad av wrang den 2003September20 kl 19:32

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Man tackar för så snabba svar. Verkligen roligt när man kan få lite hjälp på traven.smiley14.gif

Jag få åka runt lite och kolla så får vi se vad det blir men det verkar ju riktigt bra med Aquamedic karen. Jag har varit på Akvarielagret och kollat men det är ju inte den billigaste butiken man kan åka till så vi får se vad det blir.

Ha det gött

Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå Aquamedics Perculaakvarier så såg jag 2 st till salu (rea till och med)i den där zoomarknaden (kommer ej ihåg namnet)som finns vid Bromma flygplats (Stockholm)ca 50m från Coop (gamla B&W). Båda modellerna fanns där, den lilla för ungefär 10 500, den stora för 14-15 000. Men jag tror de var i gammalt utförande, dvs ej venturiskummare och lite segare pumpar. Det kan vara värt att åka och titta i alla fall då akvarierna har stått där länge och jag skulle tro att det går att pruta lite till, det verkar som ombutiken vill bli av med de då det inte finns något annat där för saltvatten. Jag menar att man kan alltid byta ut skummaren och kompletera med någon extra pump.

För info om skillnad mellan den nya och gamla uplagan av Aquamedics akvarier kolla här(sök) på forumet då jag tror någon redan nämnt det innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har varit där och sett dom men det finns bara dom små modellerna kvar, och jag tyckte det var lite för litet men man bockar och bugar för tipset ändå.

Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett tips som jag hittade på ett danskt forum. Sextusen danska är ca 7.500 svenska. Sen ska du i och för sig lägga till reskostnader för att hämta det etc, men det verkar ändå bli hyfsat billigt.

Forum : Sælges

Fra : Esben (bluedolphin@ofir.dk)

Dato : 20-09-2003 14:35

Overskrift : Saltvandsakvarie Aquamedic

------------------------------------------------------------ --------------------

Saltvandsakv. 468 l. Aqua Medic Percula 120 sort m. skabsmøbel, 2x150 w HQI pærer ca, 1 mdr. gamle., blåt lys, tre pumper, indbygget sump med overløb og biobolde 6000 kr. Du kan se akvariet på www.lake-malawi.dk evt. bytte med alm. akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...