Gå till innehåll

Återfall! Så har lite frågor på ny uppstart :)


Tägtgren

Rekommenderade inlägg

Hej jag har bestämt mig att köra salt igen.

förra gången startade jag med (ny) levandesten från butik. Då hade jag ljus på i två timmar om dagen och ökade med nån timme åt gången.

nu ska jag köpa ex antal kilo från ett kar som är i full gång, men det kommer bli i ett kar med helt nytt vatten.

hur ska jag göra med ljuset den här gången? Fullt ös direkt eller kan jag ta det lugnt? Kan tillägga att jag kommer lägga stenen i ett tillfälligt kar och skaffa städpatrull o sånt. Under tiden ska jag bygga ett kar på ca 350 liter som allt ska i sen.

kan jag ha i för mkt sten i det tillfälliga karet? Eller är det bara att fylla på Max?

är det nått spec Jag ska tänka på när jag tar sten som är igång? Har koll på om stenen är i bra skick eller ej, men tänker ljust på att den kommer i ett kar med nytt vatten o det kommer bli nitritspik osv.

tacksam för svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du kommer får några problem om det är sten ifrån ett kar som är igång och stenen är "frisk" och man fraktar den rätt (inte för kallt, inte låter den torka ut för mycket) då blir det ingen nitritspik eller nånting bara vattenvärdena är på samma spelplan. Nitritspiken med nyimporterad sten beror på att en massa djur har dött inne i stenen under frakten och bryts ner av bakterierna när det kommer i vatten igen. Det är samma sak som ger upphov till algerna, nitriten oxideras till nitrat och även en massa fosfat frigörs, så det blir en massa näring i karet, det sker inte på samma sätt med igångkörd sten, det gör även att ljuset inte är nåt man behöver snåla med för algproblematiken, sen funkar det i fallet med alger både med lite ljus för att försöka laka ur stenen sakta och mindre alger, eller fullt ljus, mer alger, som exporterar näringen snabbare, så i slutändan tror jag tiden det tar blir ungefär lika lång tills det är "algfritt", men som sagt i fallet med fin sten som är igång, så bör inte algerna vara nåt problem.

Ingen fara med "för mycket sten" i tillfälliga karet, bara stapla på så länge det inte hindrar vattenflödet för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är stenen på plats, skummare igång och cirkulation. Väntar på grejer till belysning och ska börja bygga rampen. Min fråga nu är hur ska jag behandla karet med bara sten i. Finns endel sniglar o annat skoj i stenen. Ska jag mata lite lätt med fiskfoder ibland? Eller bara låta det gå? När man har fisk i så blir det ju foderrester osv i stenen automatiskt. Ska jag tillsätta ceobak eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...