Gå till innehåll

vattentryck


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

jag tror att jag kommer att få problem med vattentrycket till mitt osmosfilter i huset jag köpt, det är nämligen självtryck från en brunn som är belagd på berget bakom huset.

så nu funderar jag på hur man mäter trycket i vattenledningarna och hur stort tryck ett osmosfilter behöver. sen när jag konstaterat att trycket är för lågt hur gör jag då för att öka det?

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns numera även speciella tryckhöjningspumpar för osmosfilter, dock är de ganska dyra tror att de ligger runt 1000-1500:-

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1000-1500 är ju ingen smärtsam summa i den här hobbyn, men vad har man för mojäng till att mäta vattentrycket? det är ju inte samma barmätare som till luft hehe

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanlig enkel manometer, finns säkert både på biltema o clas ohlsson och förstås hos rörpularbutiken pris: runt 50 lappen.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske läge för ett hydroforkärl i kåken, då får du manometern på köpet och effektivare duschning.. smiley2.gif

4 bar motsvarar ungefär 40 meter vattenpelare, hur högt är berget?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...