Gå till innehåll

Sjöhästar


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Idag kom hästarna. Två jättefina H.kuda har just flyttat in i sin nya burk. Jag ska bygga nåt coolt åt dem när jag kommer på hur de vill ha det, men nu får de bo i en vanlig plain rektangulär burk med två sjöstjärnor. *mysigt*

Har nån kört med seachems "purigen"? Jag tänkte testa det nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu bor de i 60 liter. Storleksmässigt tror jag det är helt ok, men jag tror jag ska bygga en ny burk, när jag har bestämt var i hela friden jag ska ställa den. När jag har kommit på det, får jag se hur stor nästa blir. Den blir inte mindre iallafall, troligtvis högre. Ska till Aquaria imorronbitti och få lite fin caulerpa så att de har lite att trassla in sig i också.

Jag har även kommit över EN endaste Linckia laevigata (dvs) blå. Jag tjatade en del:-) + at jag hittade i en leverans av protoreaster sp (bruna och röda) en helt sandfärgad stjärna utan några som helst tecken eller skiftningar. Skitcool.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du ha dom hemma privat ??

berätta hur det går efter hand eftersom det verka finnas ett intrese för sjöhästar på denna sida kommer upp frågor med jämna mellanrum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yep, de bor hemma. I sovrummet närmare bestämt, så jag kan titta på dem när jag försöker förtränga hur mycket jag egentligen behöver städa lägenheten. Klart jag kan uppdatera hur det går. Idag fick de fyra sorters caulerpa och en cool röd alg med flikiga kanter. (?)Den lilla hästen har slutat att hänga som en snara runt halsen på den stora, och håller nu fast i algen för glatta livet.

Även den större burken har fått sig en uppfräschning, men jag har faktiskt inte skruvat upp MH:n än, efter flytten. Fy på mig, men jag ska. Vill inte borra i min nya vägg. *ler*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har det gått med dina alger som dui tog med dig från Afrika??

Såg detta på en sida:

Seahorses and pipefish should not be kept in small tanks. These animals love to swim and especially male seahorses need an own territory. In a small tank with only a few hiding places there will be soon a marked rivalry between male horses and they will start fighting each other

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo.

Algerna från afrika dog tyvärr. Väldigt trist, men inte helt oväntat, då det tog 10 dagar från stranden hem till burken. Luktade fint sista veckan:-)

Ang akvariestorlek har jag set rek. på 30 liter per par, men eftersom jag bara har en hane och en hona, så hoppas jag att det inte blir nåt slagsmål.

Den pump jag hade som tog minst vatten var en Eheim 2006, så jag tog två sådana, en i varje hörn. En är fylld med LS, den andra med "purigen" som ett test. Ett lysrör med inbyggd reflektor just nu, och sen massa sten och alger.

Allt vatten kommer från två andra burkar, så det är inte direkt "nyuppstartat". För tillfället går den utan skummare, men skulle jag märka att det behövs så är det lätt att slänga i en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa fryst Mysis mina äter tyvärr nästan bara det, men enligt kontakter i USA skall det vara naturligaste fodret. Och han annvände bara det och hade gjort så i flera år, och han odlar tre arter av dom som jag känner till.

Lycka till och hoppas du blir lika farcinerade av dessa fantastiska djur som jag blivit. Hoppas få min tredje art på tisdag + 5 kantnålar av en art jag inte vet så mycket om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlar mycket med Linköping, men det beror nog mycket på vanans makt. Har hanlat saltgrejer av dom sedan 80 talet. Jr brukar ha i Stockholmstrakten, det har då funnits med i deras listor med jämmna mellanrum. Och dom har ofta odlade också vilket är att föredra, dom brukar vara lättare att få att överleva. Beroende på art från lite drygt en hundring till 800-900 kr st.

Det är vad jag har betalat för mina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bor i Söderhamn 26 mil norr om Stockholm, tror inte att ett studiebesök hos mig skulle ge så mycket. Men vi är flera duktiga saltakvarister här i mitten av Sverige. Bara i akvarieklubbenär vi mellan 10-15 som har saltkar. Skulle tro att det finns ungefär lika många utanför klubben, ca 20-25 som har saltkar i någon form. Men personligen är det bara Sjöhästar som gäller ( nästan) i salt för mig. Har mest sötvattenskar då odling av fisk alltid intreserat mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...