Boerboele Postat 25 november 2013 Författare Postat 25 november 2013 Idag fick jag i sanden. Då det är levande sand är det också grumligt just nu, så blir bilder när det lagt sig. Fick igång min lilla skummare med. Den är gjord av två Loka-flaskor samt en Brämhults som kopp. Sitter fast med silikon, slang och sugproppar. Sugpropparna är av märket Eheim, så antagligen det dyraste på hela bygget. Just nu använder jag en Rena 101 pump som köptes 1991. Den andra jag hade var visst en Rena 301, men det skummade alldeles för blött även på lägsta flödet. Får se om denna konstruktion håller, kul vilket fall att bygga själv . Helt okej ljudnivå med när pumpen står inne i skåpet.Helena´s Special Student Edition Skimmer Citera
Mats_öland Postat 25 november 2013 Postat 25 november 2013 Tummen upp för den skummaren du har ju gort en egen cone skummare helena !!! fall du har en liten vattenpump skulle man inte då kunna med plastslang förse skummaren med mycket nytt vatten,,,typ borra 2 hål och pumpa vatten in i ena ? För hur funkar det med vattentillförslen på sådan cone skummare Citera
Boerboele Postat 26 november 2013 Författare Postat 26 november 2013 Tack! Inte helt säker på vad det är, men det låter ju bra . Tror att det går in hyfsat mycket smutsigt vatten då det är fem hål på ca 1 cm i diameter i höjd med syrestenen + att botten är öppen (ingen kork på där nere). Satte dit den nedre flaskan för att syrestenen skulle sitta fast. Intaget på skummaren står även i strömmen från intaget av vatten till kammaren och insuget till pumpen.. Ska hålla lite koll på vattenvärdena för att se om den duger, annars får jag spräcka min budget på 25 kr och skaffa nån liten pump. Den har vilket fall skummat ut en del smuts, så nån nytta gör den . Syrepumpen blir nog bytt efter en natt med den i samma rum... Citera
hagbard Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 renas 101:a var väl inte den tystaste när det begav sig...lugnade ner sig betydligt i ljudnivå när man hängde upp den i öglan..om du nu inte gjort det redan,sen har du väl inte glömt backventil på luftslangen? Citera
Boerboele Postat 26 november 2013 Författare Postat 26 november 2013 Nej, var väl typ den som fanns att få tag på då. Eftersom det inte finns nåt mellan glasbotten och bänken finns heller inget att hänga upp den i tyvärr. Får eventuellt sätta dit nåt snett över ett hörn så det går att hänga i. Backventil finns med i systemet Citera
Boerboele Postat 20 december 2013 Författare Postat 20 december 2013 Väntar på att få hem en minneskortsläsare så bilderna i kameran kan komma till datorn istället. Alla bilder med mobilen blir kassa. Men det kommer.. Dock kan jag stolt säga att jag idag hittat en liten anemonbebis från min röda skivanemon som jag jag tycker är sjukt fin (tur jag är tjej och inte behöver statuskoraller ) Citera
Boerboele Postat 27 december 2013 Författare Postat 27 december 2013 Äntligen har jag kunnat få tag på en minneskortsläsare . Här kommer några bilderSkiva med liten skiva MånfiskmaffianLite teknikMin utsikt bakifrån när jag ska sova . Funderar om jag ska ha en blå affisch eller inte. Just nu lutar det åt att det får vara som det är. Citera
krille 55 Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Blev ju kanon. månfiskar är fina. inte många som har dom heller. tycker du ska ha det så du ser från båda långsidorna. möjligen sätta för nåt så man inte ser tekniken, typ självhäftande plast eller nån skiva Citera
Boerboele Postat 27 december 2013 Författare Postat 27 december 2013 Tack. Man ser dock bara tekniken bakifrån och det är ca en meter till dörren så tycker inte det stör så mycket. Men det kan absolut vara nåt att kika på. Om inte annat är det lätt att börja störa sig när nån påpekat det Citera
Boerboele Postat 28 december 2013 Författare Postat 28 december 2013 Det är ju ändå lördag och är uttråkad.. Zoanthus - vill inte riktigt slå ut helt. Tror det beror på att ljuset inte når. Eller kan det vara nåt annat? Hur som tycker jag den är kanonfin . Den slår ut helt på andra sidan. Citera
hagbard Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Fina månfiskar! Sen skummar det på bra i teknikhörnan ser jag Citera
Boerboele Postat 28 december 2013 Författare Postat 28 december 2013 Tack . Jodå, den fungerar över förväntan. Köpte en liten pump som drar ner ytvatten och kopplade en slang så det kommer in i systemet. Citera
krille 55 Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Förlåt det var inte alls meningen och leka messersmit. Så illa va det inte. Är allt annat snyggt så syns ju minsta lilla Citera
Boerboele Postat 28 december 2013 Författare Postat 28 december 2013 Ingen fara. Lite svårt att se utifrån bilderna, men om dörren inte är stängd och man står just bakom akvariet så ser man inte den delen. Hade det varit mer synligt hade jag hållit med dig till 100 % . Ska försöka ta en bild framifrån när det är tänt igen för att se helheten. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.