Gå till innehåll

Starta ett saltvattens akvarium


Robbygg

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har hållit på med sötvatten i några år, och har nu fem stycken akvarium varav det största på 720 liter. Men inte för så länge sedan gick jag i en affär som hade båda delarna, och jag blev såld direkt. Det ser fruktansvärt snyggt ut med ett saltvattensakvarium. Saken är den att jag kan inget om detta ämne, och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig iheller. Går man till affären så känns det som om dom blåser en på massa pengar när man egentligen kan göra mycket själv av vad jag förstått.

Mitt mål med ett saltvattens akvarium är att ha ett fint litet korallrev, några clowner och andra smådjur. Det ska inte alls vara stort och vräkigt, mest så att man kan få känna på hobbyn. Jag tror att 200 liter är lagom och börja med, men är det någom som har andra åsiker om vad som ligger bäst i storlek/pris mässigt så säg. Vill gärna ha tips om vart jag kan börja och söka information, gärna något komplett där allt finns samlat annars blir allt så rörigt i början =)

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkomna!

Det är bra att starta med minst 200L gärna mer, men det är en pengafråga också. Orsaken till att det är bättre ju större (inom rimliga gränser) det är, är att systemet blir stabilare ju mer vatten man har. Det svänger inte lika mycket (vattenvärden) om man har en stor volym att röra sig med, speciellt om man gör något misstag eller annat, (det brukar bli några sådana).

Till att börja med så kan du läsa artiklarna på första sidan på saltvattensguiden, där finns mycket att skumma igenom. När det gäller litteratur på svenska så finns det Korallrevsakvariet band 1-4 men det är gammal utgåva med 10-15 år på nacken. Det har hänt otroligt mycket sedan dessinom hobbyn, speciellt på teknikavdelningen (ljus,filtreringsteknik salt mm) så den delen är inte speciellt aktuell kan man säga. Mest litteratur finns det på engelska, när det gäller titlar så finns det säkert andra som kan svara på detta.

Sen så kan du använda den utmärkta sökfunktionen här på forumet, där finner man de flesta svaren, synpunkter på teknik, inredning mm

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...