Gå till innehåll

Jonas 375L


jacs

Rekommenderade inlägg

Hej,

Ibland undrar man varför man inte gör som ni skriver. Starta med ett stort men inte för stort med en gång.

Iom att kompisen flyttar till flickvännen i norra Sverige så fick jag köpa hans 375L med aluram för placering i gillestugan. Allt jag har map ljus och pumpar och så skall användas till detta.

post-7223-14468931684571_thumb.jpg

Det som skall in är mina 2 clowner, blå/gul hendjävul, Bengaii mor och min gula kirurg. Samt den bottensubstratet och stenar som finns tillgängliga, kommer att behöva köpa mera sten men botten kommer bara att bli ett tunt lager så där får man se hur det går.

Har ställt akvariet på möbel direkt enligt vad man kan läsa sig till. Det som skall fixas är ju helt klart framsidan och kortsidorna med plywood och färg. Sedan skall plywood in i botten så jag kan få dit ett 160L som skall agera sump plus en skummare. Ytavrinningen kommer att ordnas likande en metod som har varit på tapeten här.

//Jonas

post-7223-14468931682961_thumb.jpg

post-7223-14468931683218_thumb.jpg

post-7223-14468931683467_thumb.jpg

post-7223-14468931683708_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, trött på att vänta så fylla på med vatten gör man resultatet när man tar sand/gruset från gamla 54L och vattnet blir mjölkigt som bara den. Hoppas att det lägger sig någongång så man skulle kunna flytta 80L innevånare till det nya men det är väl bara att vänta.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ok, posten tycker att värdet på min skummare från Fish-street har ett värde som överstiger 10000SEK så den fastnade lite där men hoppas att uppgifterna man gav dem gör så de kan släppa på min skummare.

Skickade även ett mail till fish-street om problemet att de skriver värdet med $-tecken när det är i SEK och hoppas att svar kommer snart att de ordnar dels hemsidan samt att fakturorna visar rätt kurs.

Lite bilder kanske man skall lägga upp också hur akvariet ser ut nu efter starten.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har ett 375L kar med alu ram också skall bli intressant att följa din tråd.

Vad är det för skummare du beställt?

Beställde själv en bubble magus nac7 från fish-street som har kommit nu.

Håller på att fixa sumpen så den kan tas i bruk.

Har ej borrat så har en tunze overflow box.

Uppdatera gärna med lite bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.fish-street.com/bubble_magus_curve_7_protein_skimmer?category_id=88 blev en sådan. Sedan kommer jag att köra med avrinning modell konstig. U-sväng i akvariet och över kanten för en ny u-sväng med t-koppling ned till sumpen. Där kommer det att bli en u-sväng (tror jag) till så att den pressar upp vattnet i sumpen. Returpump är en DC3000 som all redan är hemma. Sumpen blir ett 160L (hoppas jag får plats) från Hornbach. Får lägga upp lite bilder så man ser hur snett det blev, saknar lite lister men vad göra.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Felköp på bild 1 (wavemaker och inte blev det några vågor), kommer att inhandla 2st wp25 samt 4st wp10 istället.

http://www.fish-street.com/resun_wave_maker_15000a_v4?category_id=35 denna är det men mest körs så att man får flåset i vattnet nu. De andra är två st 1000l/h som passade i 80L molly innan.

Hyllan fixades pga avlastning vid testerna då det är för smalt på bänkskivan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstiga posten, beloppet på skummaren fixar de men tror att man betalat $422 i frakt när man betalat 422SEK, fick bli ett mail till att skicka till dom för de ville att jag skulle lösa ut paketet för över 1000SEK pga fraktkostnaden som de trodde var i $. Snacka om att inte kunna läsa hur mycket som drogs på kontot -1522SEK och då tro att man betalat $422 i frakt då har man inte klarat mattematiken i grundskolan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok,denna har jag sneglat på lite.

http://www.fish-street.com/jebao_wp-40_13000l_wave_maker?category_id=35

Ok själv är det sällan jag luftar dom där testerna.. tyvär.

Skall bli intressant och se vad det blir av http://blog.aquanerd.com/2013/11/mindstream-aquarium-monitoring-system.html

Är helt klart en spekulant.

Har mest mjukkoraller undantag 2 ephyllia så med vattenbyten klarar det mesta sig bra.

Ja det är konstigt.

Har själv inte tänkt på det när jag beställt därifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2x WP25 á 8000L/h=16000L plus 4x WP10 á 4000L/h=16000L så totalt 32000L/h till ett 375L knappt fyllt till kanten blir ett förhållande på ca 100:1 så jag tror att blåset kommer att ställa till problem om de körs på max. Tror fisken kommer att få simma som bara den varje fall, inte att en annan hade klarat att simma i sådant flöde.

Skall ha 1x WP25 & 1x WP10 på varje kortsida samt 2x WP10 på baksidan riktade mot framrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skapar du inte en tråd på ditt kar?

Alltid roligt att se hur andra gör så man lär sig något hela tiden.

Penga bristen gör att det är DIY för mig, dra runt ett hus på en lön med allt där till efter vi gick isär är orsaken men sedan gillar jag att bygga själv. Alla rc plan är byggda från ritning som hänger i taket eller inte färdig byggda.

Tur att de visade bilderna på den ny doserpumpen så man fick ideer om hur man skall göra skärmarna för akvariedatorn man programmerar själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nej nej, har inte varit i gbg ännu. Plånboken är tunn när man drar runt ett hus på en lön och lönekontoret gjorde fel i Dec och korrigerades i Jan så. Men slutet av denna månad så är det besök då jag har det jag behöver hemma förutom då sump och rör till den. Sedan måste jag fixa lite glas om det nu behövs som bubbelfälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...