Gå till innehåll

Akut hjälp med imperator. Nära döden.


HumAnyt

Rekommenderade inlägg

Jag behöver hjälp med min imperator kejsare. Den är riktigt dålig. Tror den har fått prick. Inte super utbrott och det är den enda angripna fisken. Den är utfärgad och alltid varit pigg. Den hade fortfarande matlusten kvar igår. Så jag bestämde mej till slut för att köra med hinkmetoden. Sagt och gjort. Sötvattens doppade den och sedan i en red sea salt hink med cirkulation då jag tänkte det var bra med mörker då jag läst det. Efter legat där i ca 4 timmar tittade jag till den innan jag la mej igår. Den var död trodde jag. Skulle slänga den men ser då att gälarna rör sig. Vet inte vad jag ska göra men slänger i den i akvariumet igen. Sista desperata åtgärd. Räknar med att den skulle vart död idag. Men nu är det piggare. Den kan simma lite och är medveten på ett annat sätt. Inte som innan men ser när man kommer. Det har även ett fult köttsår ovanför huvudet vid rygg fenan. Allmänt dassig i färgerna och matt är den med. Men åt som vanligt igår senast.

Behöver verkligen hjälp här. Det är min klarat favorit fisk i karet. Social som en hund och kommer alltid fram när jag går till akvariumet. Lider verkligen med fisken nu och vill verkligen den ska klara sig.

Ska jag prova hinkmetoden igen med annan hink eller vad kan ha hänt? Och vad kan jag göra? Tyvärr ingen möjlighet till bild just nu.

Med vänlig hälsning,

Rasmus

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan snabbt slänga igång ett karantän kar. Aldrig haft det innan men jag har både akvarium och skummare stående och vatten jag kan slänga i det. Men vad ska jag göra sen? Vad ska jag ha i det? Ska jag medicinera i det mot något?

Med vänlig hälsning,

Rasmus

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är den enda angripna fisken så skulle jag sakta ner en hel del och ta det lite lugnare. Du riskerar att göra allt värre med för många för drastiska åtgärder. Låt fisken gå kvar där den är.

Se sedan till att du är hundraprocentig säker på vilken sjukdom den har. Innan dess gör ingen åtgärd.

Om det sedan är prick och din fisk är svag så skulle jag rekommendera hyposalinitet. Minst stressande för fisken. Men gör det långsamt och rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ganska säker på prick som sagt. Han är den enda angripna fisken och Hab kan knappt simma längre. Fastnar i pumpar osv. Är tveksam till om han kommer klara sig. Men vad ska jag göra som sista åtgärd? Han kan inte vara i det vanliga akvariumet pga av pumparna. Måste ju lite igång till dom andra... I en hink med samma vatten som akvariumet till att börja med? Måste man ha cirkulation i hinken?

Med vänlig hälsning,

Rasmus

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså är det de? känns som han gav upp helt igår efter att jag fångade honom och satte honom i hinken, eller fånga är fel ord, han var mer eller mindre tam och brydde sig inte om håven. Det är ju din pappas gamla fisk som nu hade helt färgat om, den var färdig färgad i Juli-Augusti. Så jäkla tråkigt, var verkligen favoriten :/ Är det vanligt att dom ger upp så är ju frågan om man ska ha dom i akvarium... Blir ingen mer för mej fören jag har ett betydligt större kar iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig haft problem med mina fiskar men man måste vara förbered på allt.Skulle i första hand ta bort fisken eller flera från karet sen köra hink metod.

Problemet man hittar inte en svag liten pump som är bra för 20-25 liter hink det flesta pumpar har för starka flode.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...