Gå till innehåll

Start av mitt första saltvattenskar, lite funderingar


elajsa

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag ska dra igång mitt första saltvattenskar på måndag är planen. Nu har jag massa nybörjarfrågor, som jag hoppas på att jag får besvarade av någon kunnig : ) Jag ska starta ett juwel lido 120.. Funderingarna lyder:

Fått tag i beg LS för väldigt bra pris, hämtar den redan på lördag men har inte möjlighet att få igång saltvattenskaret före måndag då vi får tillgång till vår nya lägenhet då. Hur förvarar jag stenen bäst fram till måndag?

Jag har förstått att jag ska vänta med att sätta i ls till saltet har löst upp sig, hur lång tid brukar det ta? Ser man det tydligt?

Hur länge ska jag vänta med att sätta i första fisken? Hur många fiskar ska jag börja med?

Mina planer är att ha 2 clownfiskar, en gobi och någon black cap basslet. Är det för mycket fisk i detta kar? Är det något annat som är nödvändigt, tex någon som håller rent i karet eller liknande?

Blir säkert fler frågor såsmåningom, tack på förhand!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en 70 l tunna på jula (el dyl). Blanda vatten i den pch sätt igång cirkulation (antar att du har en cirkpump redan) minst ett dygn innan du hämtar stenen. Tvara sen stenen k denna balkan tills du skall ha i den i karet.

Sen gör du smma sak i lugn och ro med karet när det kommit på plats.

Du måste mao ha två streamers.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...