akutmottagning Postat 9 december 2013 Postat 9 december 2013 Om man får prick eller liknande i zeokarHur stor skada gör då ozon.Hur kan man göra utan att förstöra hela floran man byggt upp.Hittade inte den gammla tråden som jag läst för ett tag sedan Citera
Janne Postat 9 december 2013 Postat 9 december 2013 Jag skulle inte köra ozon, däremot skulla jag köra uv vid problem. Ozon är ju mycket brutalare och kan ju sprida sig över hela akvariet./JanneSent from my GT-I9295 using Tapatalk Citera
Emil_kba Postat 9 december 2013 Postat 9 december 2013 Detta är något jag också funderat på!hoppas på några intressanta svar varför ozon är så mkt värre Citera
akutmottagning Postat 9 december 2013 Författare Postat 9 december 2013 Borde inte ozon vara bättre då man kanske kan köra det kortare tid än med uv? Citera
NiXoN Postat 9 december 2013 Postat 9 december 2013 Ozonet lär ge sig på bakteriepopulationen på zeoliten vad jag förstått, sen hur mycket påverkan det kan ha varierar säkerligen.Sen vet jag inte om ozonet kan reagera med någon tillsats.Uv´t tar ju bara det som går igenom filtret och därmed är det rätt skonsamt i jämförelse.//NiXoN Citera
akutmottagning Postat 9 december 2013 Författare Postat 9 december 2013 Om man kör 1 vecka i månaden när man ska byta zeostenen kanske funkar?Eller efter man kört 1 månad eller nått kanske man kan köra lite mer zeobak som när man bytar stenen i reaktorn Citera
Janne Postat 9 december 2013 Postat 9 december 2013 Om du är beredd på att du kan slå ut bakterierna i ditt zeolitfilter varje gång du anväder ozon så är det bara och köra. Men det är säkrare/bättre med UV, du får lite sämre effekt ur zeolitfiltret, men du riskerar ej att slå ut hela filtret./JanneSent from my GT-I9295 using Tapatalk Citera
akutmottagning Postat 28 januari 2014 Författare Postat 28 januari 2014 Kommer köra uv nattetid. Då jag doserar zstart +bak rakt vid reaktorn kommer det bara påverka det som flyter i vattnet och pumpar stenen på dagen Citera
Colan Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 pratade tidigare med G.Alexander (zeohead på zeovit guiden) om uv i zeovit kar, han sa att det var ok att köra nattetid under kortare period, ev får man dosera lite extra zeobak om man märker att värdena börjar krypa uppåt. Citera
akutmottagning Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 pratade tidigare med G.Alexander (zeohead på zeovit guiden) om uv i zeovit kar, han sa att det var ok att köra nattetid under kortare period, ev får man dosera lite extra zeobak om man märker att värdena börjar krypa uppåt.tackar för den infon va lite som jag gissade på.är ju inte fel att köra lite uv då o då Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.