Gå till innehåll

Vitt slem på korallerna


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag har haft problem med cyano i mitt kar en längre tid bestämde jag mig för att ta till kemikalier för att bekämpa det. Jag beställde något som heter chemiclean som jag fick rekommenderat på nano-reef.com. Mina zoanthus har varit riktigt risiga av cyanon och inte varit öppna på länge. Mina mushrooms och acanthastreor har dock sett bra ut.

Igår påbörjade jag behandlingen och följde instruktionerna. Idag ser alls koraller väldigt hängiga ut, även de som tidigare sett bra ut. De är dessutom täckta av ett vitt slem? Vad är detta? Är det något sorts försvar mot kemikalierna? Enligt tillverkarn ska chemiclean vara helt säkert för invånarna i karet. Imorgon kommer jag avsluta behandlingen och göra ett 20% vattenbyte som rekommenderat. Är orolig för att korallerna inte ska repa sig.

Är det någon som har liknande erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

No, Chemi-clean has been extensively tested with thousands of fishes and invertebrate’s including SPF’s with no adverse effect. Not following directions exactly can cause adverse effects. You must follow the directions exactly.- Use a Level spoon measurements- Do not dump product directly on top of coral- Do not turn off your filter! only remove chemical filtration and turn off protein skimmer and UV sterilizer- Extra aeration is a must during treatment it is highly recommended you add an air stone to the tank during treatment.

Saxat från deras FAQ http://boyd--enterprises.com/chemiclean-faq/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...