Gå till innehåll

Karantänskar


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Har funderingar på att skaffa ett karantänskar. Räcker ett 60-80 liters? Vad bör jag använda för teknik där i?

Har funderingar på Rostratus och har läst att dom gärna behöver avmaskas osv så tanken är att göra det i karantän. Kommer bli fiskar i den storleken som ska gå där i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pump som pumpar runt vattnet lagom hårt, behöver inte vara nåt korallkarsflås, på denna har man ett skumgummifilter (som helst legat nån vecka i ett högflödesläge i huvudkaret/sumpen, jag har mina i bubbelfällan) på insuget, dessa fungerar som det biologiska filtret, tänk på att ha 3-4 stycken av dessa skumgummifilter om du tänkt använda "hinkmetoden" mot prick, så att du byter ut det vid varje karbyte så den inte sprider sjukdomen vidare).

Belysning, whatever nästan, inte för starkt, men tillräckligt för att ge fisken en känsla av natt/dag och att det är lika ljust eller ljusare i karet än omgivningen, annars blir fiskarna lätt livrädda när du närmar dig karet (då de känner sig instängda i ett mörkt utrymme och ser nån utanför i ljuset närma sig "grottan"). Jag kör billiga 54L sötvattenskar som mina karantänkar, och använder den medföljande ljusrampen som belysning, ofta med originallysröret, har även ett marint rör, men fiskarna bryr sig inte, och inte heller jag.

Lite Pvcrör i tillräcklig diamer, eller som jag kör med lite upp och nervända (ogenomskinliga) matlådor/skålar som jag skurit en ingång i. Se gärna till att karet har en relativt mörk botten (duger bra med den bruna pappen som brukar sitta under fabriksbyggda helglaskar med plastram under) blått, brunt, grått funkar bra, har även det en lugnande verkan på fiskarna (känner att det finns en botten under dem, har man en ljus bakgrund så känner de sig inte lika trygga då det skulle kunna vara öppet vatten under, och hot skulle kunna komma den vägen.

Ingen skummare, inget aktivt kol, ingen fosfatadsorber, enkelt och bra :)

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit och läst och klurat lite på detta. Funderade först på att köpa uvc och köra med i huvudkaret. Kom sen på tanken att det måste ju vara bättre att köra uvc i karantän, där det enbart dödar ev parasiter nyköpt fisk bär på. Sen när fisken gått där med uvc på i några veckor flyttas den över till huvudkaret där jag sen kör en liten dos ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe köpte ett sådant idag, ska fylla upp det med vatten men funderar på om jag ska ta 20 liter från huvudkaret och sen fylla på resten med nytt och samtidigt göra ett vb i huvudkaret. Är ju kanske onödigt att spola ut det vattnet då. Eller ska jag köra helt nytt vatten i karantänkaret. Ska köpa fisk på torsdag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder alltid vatten ifrån mitt huvudkar, för att det är ju ändå det det ska till efter karantänstiden, och det är gratis :) När det gäller salthalt så är det ganska mycket upp till en själv, lite lägre salthalt gör att fiskarnas njurar behöver jobba mindre hårt, mycket lägre salthalt kan användas som en förebyggande kur mot prick (hyposalinitet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...