Gå till innehåll

Ytavrining hjälp


jacs

Rekommenderade inlägg

Hej

om jag bygger en sådan själv ned till en sump på 160l från akvarie på 375l. Har räknat lite och 1cm på 375l är 15l som typ rinner ned till sumpen så den behöver klara en höjning på detta. Returpumpen skall ju inte översvämma huvudakvariet så aluramen på akvariet kanske kan dölja vattenytans höjning.

tänker jag rätt angående detta?

mvh

jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, tänkte mig en dc3000 med en L koppling så jag kan bestämma när den går torr så sett men skall ha brytning innan dess på pumpen. Anser att flödet mellan avrinning och retur skall stämma överens och detta flöde behöver väl inte vara så högt som flödet i akvariet?

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör den pumpen i mitt 200 på halvfart. Du kan ju anpassa flödet genom sumpen vad skummaren har för flöde. Du behöver inte dra så mycket vatten genom den. Det du pumpar upp åker ju ner igen men ska du ha det tyst så får du justera det med kranar på rören ner. Bästa är ett rör som tar 95% och ett nödrör som sittter 10cm högre som sen tar resterande vatten. På så vis får du en tyst avrinning och en bra nivå i avrinningsboxen så du slipper massa porlande man blir nödig av hehe :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att detta kar inte är borrat utan får bygga en avrinning som går över kanten sas och har ju även möjligheten att göra en u sväng i sumpen så att man trycker upp vatten sista 15cm typ lr vad det blir så det borde ju skapa ett mottryck som ej gör så man behöver uppsöka toaletten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen box utan ett u i tanken och ett u utanför tanken med ett t kors som går ned till sumpen. Finns någon tube video som skall visa denna konstruktion. Men du har svarat bra map hur jag skall tänka med sump saken. Är ju en källa till vattenläckage om man ser det så.

god jul på er

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Box bli aldrig samma garanti som ett hål i glaset ger.. Dock kan man säkra upp en Box med ett powerhead som ska suga ut ev luft ur boxen..

Gör man den "enkla" rör lösningen så bör man ha bra koll på hur den ska byggas innan du faktiskt gör det.. Vet att tex Stigigemla o pny kör med snarlika rörlösningar som funkat länge..

Men återigen.. Säkrast är borrade hål alla dagar i veckan.. Är man i startfasen utan ett "korall rev" i karet så lovar jag att smartast på lång sikt är att tömma o borra..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...