Gå till innehåll

TropicMarin Hydrometer


Joru

Rekommenderade inlägg

Köpte en - TropicMarin High Precision Hydrometer - http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?pcatid=7360&N=2004+113761 för ett tag sedan. Har sen tidigare en Selzle pocketline som mäter salthalt och temperatur. Fick som tips från en mycket bra saltbutik i närheten att denna Hydrometern var den allra bästa, och ville dubbelkolla min salthalt eftersom Selzle är den enda jag kört med sen uppstart.

Då visar Hydrometern att salthalten i mitt kar är på 1.027. Den digitala Selzle mätaren står på 1.021 och är kalibrerad som den ska. Känns dock som att Hydrometern är mer att lita på.

Är det någon som har erfarenhet om dessa två saltmätare?

Är dom bra?

Måste jag ha Hydrometern i riktigt djupt vatten och länge för att den ska visa korrekt värde? Vill helst inte ha den direkt i karet då den är gjord av glas och är väldigt skör. Så jag tog två pet flaskor, sågade av och tejpade ihop dem till ett "rör" och lät den flyta där i.

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en sån. De är helt grymma. Om du stänger av pumparna ett kort tag kan du ju ha den i karet. Har aldrig använt nåt annat så jag har inget att jämföra med, men har å andra sidan aldrig haft problem med salthalten! Nackdelen är ju att man måste ha ett visst djup när man ska mäta vattnet. Om jag inte är helt ut å cyklar så förändras salthalten vartefter temperaturen förändras. Det innebär att din elektroniska mätare kanske är rätt kallibrerad men inte för den temp du har i karet. Därav de olika resultaten. Hydrometern är ju oberoende av temperaturen eftersom den anpassar sig efter temperaturen då den flyter. Den mäter ju inte salthalten utan densiteten och den tillämpar man ju på en skala för att få ut vilken exakt salthalt man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK. Tack så mycket för informationen. Då ska jag stänga av pumparna och mäta direkt i karet. Har förövrigt en kylare som håller en stadig temperatur på 25 grader, så det ska bli intressant och se vad hydrometern visar exakt. Borde jag inte kunna kalibrera min digitala mätare efter vad hydrometern visar då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...