ballsam Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Vad får man punga ut med för en provtryckning?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
ballsam Postat 5 februari 2014 Postat 5 februari 2014 Skulle det kunna funka att dosera från en kalkreaktor (en grotech hkr 110) med en grotech ng I?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 5 februari 2014 Postat 5 februari 2014 Funka o funka.. Visst funkar det men Den doserpumpen är absolut inte tänkt att gå några större mängder dagligen.. Kolla in SP4800.. Tror den heter så..Två vitt skilda priser då sp4800 tål betydligt mer ruljans..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Andreas N Postat 5 februari 2014 Postat 5 februari 2014 Jag matar min reaktor med en http://www.aquapro2000.de/en/Pumps/Dosing-Pump/IKS-Dosing-Pump/iks-aquastar-vario-blue-II::9237.html funkar utmärkt och är betydligt billigare än en sp 4800. Citera
ballsam Postat 5 februari 2014 Postat 5 februari 2014 Hur många litrar rinner det igenom per dygn? Kanske nämnts tidigare i tråden, men kör man på ett konstant flöde och reglerar mängden calcium som doseras med hjälp av timer på gasen (magnetventil)?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Andreas N Postat 5 februari 2014 Postat 5 februari 2014 Jag kör 24/7 med ca 3liter flöde i timman. Gasen har jag 1 bubbla/ sec. Sedan ställer jag bara med hjälp av timer efter förbrukningen som råder Citera
ballsam Postat 5 februari 2014 Postat 5 februari 2014 Men det är gasen du kör på timer då antar jag..? Funkar det att köra med bara en matarpump, typ maxijet, och sedan strypa utflödet med en kran?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Andreas N Postat 5 februari 2014 Postat 5 februari 2014 Ja jag kör gasen på timer. Räkna med att du kommer få justera flödet flera ggr/ vecka om du matar med pump. Väldigt mkt mek och inte så stabilt. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 5 februari 2014 Postat 5 februari 2014 Ja, vi körde maxijet typ i början. Brukar inte bli jämt flöde ut ur reaktorn, iaf inte på våra, och då är det ju svårt att se skillnad när man vill höja eller sänka flödet. Då kan det vara skönt med en doserpump. Enklast är de man kan justera flödet på med en ratt, tex SP4800(med ratt kanske heter nåt mer, finns ju utan också). Sen ska du inte strypa på utflödet från reaktorn. Men du kanske menade strypa mellan pump och reaktor. Stryp inte utloppet på reaktorn bara. / David Citera
MattiasN Postat 8 februari 2014 Postat 8 februari 2014 Jag matar min reaktor med en http://www.aquapro2000.de/en/Pumps/Dosing-Pump/IKS-Dosing-Pump/iks-aquastar-vario-blue-II::9237.html funkar utmärkt och är betydligt billigare än en sp 4800.Kan man ställa flödet på den? Verkar kanon isåfall Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.