Gå till innehåll

150-400 liter, frågor...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

nu är vi snart på gång, snart startar vi vårat 400 l.

Är det någon som har några bra tips som jag ska tänka på?

Vi har osmos, tänkte blanda till vattnet i ett litet akvarie i etapper och i slutet pumpa över det gamla vatten som vi redan har, samt lägga i stenen.

Jag har tyvärr bara 40 kg sten, har tänkt köpa ca 20-30 kg till.

Är det bäst att ha den stenen i ett annat akvarie under en inkörningsperiod? Det skulle ju vara synd om man fick en nitrit-topp som tar livet av de djur man redan har.smiley11.gif

Jag kommer inte att ha nån sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog att det bästa är att stoppa i sten i etapper. Sätt i 10 kilo åt gången så slipper du nog inkörningen. Om du flyttar 30 kilo från ett kar till ett annat så får du med stor sannolikhet en ny inkörning. Att köra den nya stenen i ett separat kar kan ha sina fördelar i att du kan hitta eventuella fripassagerare som du inte vill ha. Men för inkörningen så tror jag inte att du har något att tjäna på det.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får hoppas det inte blir algsoppa av det hela, men jag tror inte att risken är så stor. Lite kan det ju bli men det är inget jag oroar mig för.

Mer risken för nitrit och nitrat, det är jag rädd att få problem med, kan man inte få problem med det när/om man slänger ner en massa ny sten i ett igångkört akvarium?

Låt säga att jag drar igång akvariet med mina 40 kg och det går bra, om jag sedan efter en tid slänger ner 30 kg till, vad händer då? smiley5.gif

Better safe than sorry...smiley16.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte stoppa ner 30 kg på en gång det blir för stor påfrestning på systemet , om du får tag på 30kg som du vill ha så tror jag att du tjänar på att köra in stenen i ett separat kar och sedan flytta över sten för sten.

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa nån form av Bakteriekultur som du kan sätta till droppvis de första veckorna så det blir en mjukare start för akvariet. Du kanske till och med slipper ammoniak, nitrit och nitrat toppar i dit akvarium. Det fick inte jag i alla fall när jag använde Clear flo.

Sen tycker jag du ska prova att göra några egna cementstenar att ha i akvariet så får du mer "levande sten" för pengarna och den ser ut som du vill. Kolla i forumet så hittar du hur man gör!

Lycka till

Tommy smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Jag har ju plats för den nya stenen i nåt annat akvarie, så det blir nog bra att slänga ner den nya där så får den ligga och gosa till sig en tid.

Alltid bra att ha ett akvarie eller två till övers!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...