Gå till innehåll

Ide om kommande sumpbygge...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan. Skall bygga om min sump å flytta ner den under akvariet.

Skissade på en sump och undrar nu om det är någon som vet om systemet med algfilter funkar?

Har sett det på nätet men kommer ej ihåg riktigt vad det heter, nån som vet...

Från ytavrinning till algfiltret. Från algfiltret´s sludel så rinner det ner i Mangrove"träsket" å sedan vidare till LS högen å sedan till skummare å retur pumpen till karet.

Förbättringar å ideer mottages tacksamt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag ser din ritning så skulle jag vilja ha dit en skiljevägg före returpumpen så att du slipper bubblor till huvudakvariet.

Mvh Danne

__________________

Är nybörjare, men tillsammans med alla andra så kan jag mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra ide det är klart att det skall vara detta

Nån som vet någon bra sida där de kör med turf scrubber å har en bra beskrivning. Vore intressant å se om det är nått man kan komplettera med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror personligen att det hade varit bättre att placera skummaren innan levande stenen så får duflerkrätdjur och annan "mat"till det stora akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när du sätter en skiljevägg innan retur pumpen så kommer det avdunstade vattnet att synas där det vill säga att det är bara i den kammaren som det kommer att dunsta vatten.

Vilket kanske är bra så att du får en konstant vattennivå på skummaren och den levande stenen.

Du visade inte det på ritningen så tänkte att du kanske missat det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ät ju liter pill med att sköta en algskrubber!!!

Men man får en enorm kapacitet på att plocka upp näringsämnen ur vattnet, man kan mata mycket mer än med andra system! Kombinera skrubbern med Levande sten, levande sand och mangroven det tror jag på! Fast jag är ju lite fashinerad av naturlig filtrering och föredrar det framför kemisk och mekanisk!

Jag läste i Wilkerssons bok om clownfiskar att ett av de bästa karen hon hade sett var ett med denna typ av filtrering.

Men Wrang det är bara att skaffa en redig fönsterskrapa så du kan hålla efter grönalgerna nu!!!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-Jimmy ja det var tanken med detta konstant vattennivå i sumpen å reglering vid returpumpen

-Norberg har du någon vettig lösning hur man skulle kunna bygga en sådan algskrubber å hur man skall sköta den?

vad är det föralger som kommer trivas på detta etc

Vadå sköta. Varje dag eller varje vecka att sköda dessa alger.

Bättre med lite Alger i karet än ett Krashat/ostabilt akvarium.

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står väl lite om alg-scrubbern i Fossös Korallrevsakvariet, om jag minns rätt. Man ska skörda halva ytan åt gången kommer jag ihåg. Men det var i och för sig skrivet på åttiotalet... F-n vad tiden går...

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gott fick idag ifatt ett akvarium med måtten 100x32x38 så det blir ett perfekt sumpbygge av detta...

Funderar om man skall bygga korridorer där man har DSB och sina mangroveskott. Bättre genomströmmning för allt!?

typ 3st a 10cm bred å 50cm långa.

Nått sådan här som jag hittade på länken Tommy angav.

ats5.gif

Vad tror ni om detta??

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där kanske är enklare än att göra en alg skrubber!

Troligen lika effektivt också!

__________________

The Early Bird gets the Worm, the Second Mouse gets the CHEESE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Julian Spung och Fosså/ Nilsen är starkt skeptiska till att använda denna typ av rening i revakvarier. I rena fiskakvarium ska de dock funka bra. Jag har varit i Townsville och sett deras stora akvarium ( Ett av världens största) . Det var inte alls speciellt fint och det körs/ kördes med algfilter. Fosså/Nilsen tog också detta akvarium som ett bevis att det inte är så lyckat. Koralltillväxten ska enligt nämda författare vara betydligt sämre i akvarium som använder algfilter. Detta eftersom algerna konkurerrar med zooanseller ( Obs felstavning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...