Gå till innehåll

borra glas


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Står mitt i mitt nya kar och funderar på ytavrinningen det finns ingen i stan som kan borra i den dimision som jag vill ha men jag läste någonstans här på forumet om någon som hadde gjort det själ med ett kakel borr eller liknande.

Är det nån av er som har några erfarenheter av detta.

/jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att dom bor i Växjö och Lund. Vidare så gissar jag att Jimmy redan fixat det. Då återstår det Christian. Hur stort kar han har vet jag inte.

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte till ett kar utan till en "kalkvattenreaktor" som jag funderar på att bygga. Jag vill helst borra upp två hål i toppen på en 60-70cm glasvas. Det var det billigaste materialet jag kunde hitta.

Hur mycket fick du ge för borren?

Jag antar att man måste rigga up den i en pelarborr, men ska man lågt eller högt varvtal när man borrar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mnja borret är lånat av grannen. Ser ut som ett hålborr med beläggning runt om av troligtvis karborundum (va nu det är?). Ser lite ut som materialet i en diamantskiva till en vinkelslip. Kostar runt 400 :- tydligen + hållare för borret till borrmaskinen. Yrkesverktygsaffärer borde ha det. Det är altså inte med nån arm gubevars som ska snurra runt å ha sig. Näpp en hålsåg utan tänder men med slipmedel istället. Clas i sjön har vissa storlekar men givetvis inte den för oss viktigaste. 43 mm bla.

Man börjar att borra ett hål i en plywoodskivebit som får agera jigg. Man ber nån snäll granne med gott om tid hålla jiggen medans man med långsamt varv börjar borra i glaset samtidigt skall man kyla med vatten. Ingen kylning risk för härdning och otroligt sköra kanter. Man borrar underifrån för då flisar hålet sig inne i karet. Det är ju på undersidan som man sätter gummipackningen. Ej skruvsidan tycker jag. Glasmästare borrar från båda håll och då flisar glaset sig inte och det blir snyggt. Men då måste det vara ett löst glas. Skall det borras i glas fastsatt på ett akvarium så är pelarborr oftast uteslutet utan där behövs borrmaskin med sugfots centrering eller som den fattige och innovativa akvarienörden. Tungan rätt i mun.

Lycka till ingår.

__________________

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...