Gå till innehåll

Fluval fx6


CarolusRex

Rekommenderade inlägg

Jo jag har en fråga.. jag har läst en massa med sumpar hit o dit men inte hittat något konkret va de gäller mekaniska filter..

grejen är den att jag går i tankar om att bygga om mitt Juwel vision 450 till salt. men jag är inte jätte intresserad av att köra med en sump. jag har kollat en del på den här Fluval fx6 å den har juh rejält med filter matr. i sig och det står även att den går att ha till saltkar. Men alltså skulle de funka om jag kör en sådan, skummare å ett par streamers? lr MÅSTE man ha en sump?

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden...

Det är lite olika saker man är ute efter med sup o mekaniskt filter, sumpen är mer till för att gömma utrustning och så att man kan använda mer avancerade(större) prylar.

Du ökar även karets totala volym och har möjligheten till vissa specialare som inte är lika enkla/snygga utan sump.

Mekaniskt filter är inte nåt måste och vissa undviker det då saker ansamlas för att sedan brytas ner och då får man förhöjda näringsvärden(man skummar hellre ut det än sopar det under mattan ;)).

Finns några som kör med ytterfilter men min uppfattning är att dom flesta brukar gå ifrån det förr eller senare.

Man kan ha annan media i ytterfilter som remover och aktivt kol, nackdelen mot reaktorer är dock ofta att ytterfilter inte är lika enkla att demontera o underhålla.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden...

Det är lite olika saker man är ute efter med sup o mekaniskt filter, sumpen är mer till för att gömma utrustning och så att man kan använda mer avancerade(större) prylar.

Du ökar även karets totala volym och har möjligheten till vissa specialare som inte är lika enkla/snygga utan sump.

Mekaniskt filter är inte nåt måste och vissa undviker det då saker ansamlas för att sedan brytas ner och då får man förhöjda näringsvärden(man skummar hellre ut det än sopar det under mattan ;)).

Finns några som kör med ytterfilter men min uppfattning är att dom flesta brukar gå ifrån det förr eller senare.

Man kan ha annan media i ytterfilter som remover och aktivt kol, nackdelen mot reaktorer är dock ofta att ytterfilter inte är lika enkla att demontera o underhålla.

//NiXoN

Tack för välkomnandet ;)

Så med andra ord så skulle jag lika gärna bara köra med en skummare för att få bort skiten å inte behålla de i ett ytterfilter?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...