Gå till innehåll

Bioplastbollar i Percula 120


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Funderar på att köpa ett Aqua Medic Percula 120 och jag vet att dom har ett filter med bioplastbollar, min fråga är den att är det inte bara att kasta ut dom där bollarna och satsa på nåt annat i det utrymmet eller är det nåt att ha? Jag har fått för mig att det inte verkar vara speciellt effektivt eller har jag fel?

__________________

MVH Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! jag använder mig av bio bollar å tycker att det fungerar väldigt bra. Fast vist kan du byta ut dem mot något annat. Levande sten tycker en del är bätre.

Hoppas att du skall finna det som passar dig bäst.smiley2.gif

__________________

GE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill Du ha mer filtermöjligheter finns det faktiskt ett lika stort fack till. Jag har oxå ett P120 men håller på att bygga ett skåp som skall stå bredvid med diverse grejor som UV-c, nitratfiler, kalmixer, kalkreactor, osmosvatten, fosfatfilter, kylmaskin mm. Jag är för övrigt mycket nöjd med mitt P120 men det är ju lite dåligt med plats för "extra" prylar. Men det är svårt att hitta något mer prisvärt "färdigt" paket. Deltec finns ju men det ligger på 35-40000:- i samma storlek.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niclas, hur tycker du att det funkar med biobollar då? Tycker du att det är okej eller är det slöseri med plats?

__________________

MVH Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att sätta upp ett Percula 120. (skall köpa levande sten imorgon)smiley1.gif

Har beslutat mig för att köra med biobollsfiltret efter lite fundering även om det finns vissa risker med detta. Man kan lägga levandesten eller annat filter material i kammaren men ljudnivån kommer förmodligen att bli något högre genom droppljud, enligt leverantören. (Vet inte om det stämmer)

/Lycka till

__________________

Nybörjare på 450l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljudnivån i karet kommer framförallt ifrån överriningen in till skummaren, det plaskar rejält därifrån ibland.

Chrille: När det gäller biobollarna tycker jag att du skall ha kvar dom, de är ett utmärkt "trickle-filter" och det blir nog inte bättre med något annat t.ex. sten, kammaren är ju blöt hela tiden och måste så vara för man använder en liten skjutbar plastbit mellan denna kammare och skummarens kammare för att bestämma vattennivån i skummarkammaren (många kammare blev det) Och i och med att det är blött men inte fyllt med vatten så tror jag att biobollar fungerar bättre än t.ex. levande sten.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för alla svar. Kanske inte är så dumt med biobollar ändå. Jag får göra som dig Niclas och bygga till nånting extra sen vid sidan omsen istället.

Ha det bra

__________________

MVH Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...