Gå till innehåll

Doppvärmarens placering


msen

Rekommenderade inlägg

Jag är ny inom saltvatten och har nyligen införskaffat ett Boyu 128 liters plugnplay. Efter att nu ha haft karet igång nästan en vecka tycker jag att temperaturen beter sig något underligt. När den medföljande doppvärmaren var inställd på 26 grader visade termometern ändå endast 24,2 grader. Jag har nu skruvat upp den ytterligare men med en inställning på 27 grader når karet näppeligen upp till 25. Min fråga är om doppvärmaren bör placeras på en annan plats. Jag vill helst ha den bland tekniken på baksidan så att man slipper se den. Pumphuvudet sitter på botten av akvariet och sprutar upp vattnet genom UV-C röret och vidare ut i karet. Resultatet just nu är att vattnet värms upptill medan vatteninsuget till pumpen sker nedtill. Vattnet upptill ser nästan stillastående ut. Som sagt helt ny och utan medföljande instruktionsbok är det lite klurigt att lista ut vart allt sak placeras.

En annan fråga är också om vattennivån är lagom...

Hoppas på svar från lite saltvattensrävar som varit med ett tag ;)post-8100-14468932291303_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där graderingen på doppvärmaren kan du i princip se som nåt slags på ett ungefär-värde. Ibland stämmer det bra och ibland kan det slå rätt ordentligt, så är det bara. Lägg till det att en vanlig någorlunda billig termometer inte heller är helt hundra, läser du av 24,2 kan man gissa att det är nåt sånt +- en grad, bättre precision skall man inte räkna med. Inget konstigt alls alltså att det kan skilja mellan termometern och inställningen på värmaren. Lita mer på termometern men dubbelkolla helst med fler termometrar för ökad sannolikhet att värdet är rätt.

Det är lite svårt att se precis hur det sitter i din burk men allmänt så är det så att varmt vatten är lättare och lägger sig på ytan. Sitter doppvärmaren högt så finns det en liten men dock risk att vattnet skiktas så det är varmare vid ytan än vid botten. Det kan du ju kolla med en termometern, om det är skillnad i temperatur på olika ställen i akvariet. Bästa stället för doppvärmaren är egentligen neråt botten, så skapas en cirkulation som jämnar ut temperaturen. Finns dock en liten risk att det är en doppvärmare som inte kan vara helt under vatten, de är inte vanliga nu men kan dyka upp. I så fall brukar det finnas en linje på dem som visar högsta vattennivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Välkommen till Forumet.

jag ägde en Boyu 128L innan min upgradering, det inga konstigheter med dina inställning.

Jag hade min term nära pump insuget nästan vid botten, det ökar värme till karet.

men ska tänka att vattnet är alltid varmare än karet botten.

mina inställningar var

vintern 27-28 grader

Sommar : 25-24

vatten temp var alltid + eller -

så länge temp är mellan 23-27 på en stabil nivå , ( beror på vad du har för fisk och koral )

så är du på rätt spår.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...