Gå till innehåll

Ett blenny nano till!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Har under min tid startat upp en massa kar varför vet jag inte , jag är av den typen som tycker just uppstarten och inhandlingen är roligast .

För något år sedan när blenny kom så införskaffade jag mig ett sådant .

Alltid tyckt det är ett lagom stort nano akvarie på 80liter front 60 liter . Snyggt dessutom .

Samt att jag föredrar att ha "sumpen" i akvariet .

Detta gjorde jag mig dock av med som med allt annat .

Nu har jag dock startat upp ett blenny advance för ett tag sedan som står o ska få mogna :).

Jag har ingen av original tekniken kvar då jag gillar inhandling osv.

Kör med original möbeln från aqua medic .

Skummaren bytte jag ut mot en tunze 9002

Original belysningen mot en maxspect razor 60w 16k

Då jag tycker original belysningen hade för lite blå ljus. Det tycker jag iofs razorn har också . Så det lär bytas ut igen .

Returpumpen bytte jag ut mot en tunze 6015 passar perfekt i returhålet.

Samt att jag kör en liten wp-10

I karet har jag bara revpelare och "rockmags" inkörd med levande sten.

dapu7y3a.jpg

Mycket sand ytor eftersom jag kommer fokusera på små musslor samt knappar i fina färger . Någon enstaka lps är där också.

Bilderna är tagna i uppstarten när karet hade en del kisel alger .

Ordnade en sarg i 6mm plexi också för hoppande fiskar som går in 6cm från kanterna aqa4a9un.jpg

Hade för något år sedan musslor men då gick dom åt skogen pga pyramid snäckor . Idag är jag lite mer förbered och påläst om just maxima så kände att det va dags för ett nytt försök .

När jag va i en butik så fastnade jag direkt för en mussla som va tvungen att följa med hem. Riktigt härlig i färgen bilden ger inte hel rättvisa !

y3ahu5an.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med ett till Blenny :)

Kan hålla med dig om originalbelysningen men jag skaffade styrningen och skruvade ner det vita. Blir tillräckligt med ljust ändå verkar det som. Hur funkar det med 9002 skummaren? Är lite sugen på att byta till en sådan men ska bygga färdigt mitt refugium först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu kommer detta blenny kar byta skepnad .

Beställt en radion armatur som ska få belysa den . Kommer borra ena långsidan .

Ta bort den integrerade sumpen göra det som nu är sidorna av karet till framsida respektive baksida så karet kommer bli 40 djupt och 50 brett . Kommer köra karet på en ny möbel en större möbel för där under ska jag husera en stor sump så att totala volymen blir drastiskt större medans visningskaret bibehåller sina 80 liter .

Retur pump fixad blev så klart en dc 3000.

Skummare bm curve 5 fixad.

Sump ska ordnas.

Möbel ska hämtas .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

u9aga5a8.jpgvupe6y4e.jpgsupy3esu.jpg

Inte mycket kvar nu. Bygga en "hylla" som ska stå bakom så slangar osv inte syns.

Sumpen står här ska bara limmas mellanväggar .

Paket från fs inväntas med bm skummare och dc pump.

Paket med radion belysningen inväntas också! Sen e det redo!

ska bara lyckas få igenom den gröne slangen genom avrinningsröret så det går tyst :)

Och ljudisolera möbeln

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...