Gå till innehåll

Oljud från NewJet3000


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Köpte en NewJet3000 begagnad och den för ett jäkla oljud. Skramlar och vibrerar. Håller man den i handen låter den inte så värst illa, men så fort man fäster dem med sugkopparna så ljudet fortplantas till glaset är det nästan olidligt.

Frågan är, är de så kass kvalite på dem så de låter illa?

Eller är det dags för en renovering?

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en NewJet3000 begagnad och den för ett jäkla oljud. Skramlar och vibrerar. Håller man den i handen låter den inte så värst illa, men så fort man fäster dem med sugkopparna så ljudet fortplantas till glaset är det nästan olidligt.

Frågan är, är de så kass kvalite på dem så de låter illa?

Eller är det dags för en renovering?

/Robban

Har ingen egen erfarenhet av just denna pump, men det låter på din beskrivning som att det är dags för en "renovering" byte av lager, eller komplett impeller med lager, borde kunna tysta ner pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min 901:a är inte direkt tyst. Vibrerar en del. Men i jämförelse med andra pumpar så vet jag inte.

Bra flås i den men det blir en koncentrerad stråle, följer med ett tillbehör så att man kan vinkla strålen om man vill, tex mot en ruta. Nackdelen är att den är stor i min mening, så i ett mindre akvarium så blir den enorm. Energiförbrukning: 60W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft båda, även om det handlar om mindre modeller, aquaclear 801 och newjet 1700.. jag köpte först Aquaclear 801 och var missnöjd med ljudet, så bytte jag den till newjet och de första två månaderna var det nästan helt tyst.. nu låter den rätt så mycket, antar att det beror på förslitning då det inte spelar någon som helst roll om man rengör den eller inte, jag vet att wrang har en newjet och han har hängt den på nått vänster.. det verkar som den enda lösningen för dämpa ljudet.

p.s. skulle gärna anmärka att newjet kommer endast med små sugkoppar och ingen påhängningssystem.. det tycker jag är dåligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, verkar som dom är lite skräpiga.

Försöker tysta ner burken så mycket det går då jag har den i vardagsrummet. NewJet:en sitter som returpump i sumpen. Ska göra ett försök med att hänga upp den i slangar eller nått.

Aquaclearpumparna funderade jag på att ha som cirkulation i burken. Har idag en Turbelle 4002 och en 2002 (lite överdimensionerat för min 240 l burk...) men jag tycker att dom susar lite för mycket. Skippar Aquaclear, har beställt 3 MaxiJettar nu. Dom har jag kört med tidigare och brukar ju funka bra. Är ju billiga dessutom :)

Tack för all feedback!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...