Gå till innehåll

Kalkvatten och fosfat


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har sedan uppstart av akvariet använt kalkvatten som topoff. Mäter låg fosfathalt med salifert test och har inga gröna alger eller liknande (2 fighter med cyanotillväxt hittills). Har förstått att fosfat binds till tillsatta carbonater och ansamlas i sand och levande sten. Men vad händer sen? Är fosfaten bunden tills pH sjunker? Skummas delar av den bundna fosfaten bort? Binds den i korallernas vävnad?

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej! Har sökt information gällande mina frågor och fått svar. Tycker att det möjligtvis finns samband mellan tillsatts av kalkvatten och låga nivåer av mätbar fosfat i mitt akvarium. Antagandet eller det möjliga sambandet grundar sig på hur jag startade akvariet? Och i vilket skede jag började dosera kalkvatten? Samt observationer gällande obefintlig algtillväxt (besvärliga gröna/bruna alger).

Anser att det dessutom finns flertalet kombinationer dessutom som reducerade problemalgernas tillväxt.

En är som ovan nämnd tillsättande av kalkvatten (topoff). Högt pH, buffer=möjlig vantrivsel hos vissa alger? Positiv tillväxt av kalkalger vilket kanske skapar konkurrens gällande livsutrymme.

Binder karbonater fosfat som utfällning i vattenkolumnen, i inredningsmaterial eller koraller, är det rimligt att det sker en transport eller omvandling av fosfat på flera sätt ( positiv eller negativt).

Fosfatens roll gällande positiv/negativ inverkan i mitt akvarium. Flera faktorer spelar säkert en stor roll gällande algtillväxt i mitt akvarium.

Fokuserar på dessa:

Biologisk inverkan (bakterier). Algbetande djur, belastning i systemet som helhet? Val av foder och teknik? Mätvärden och tester?Dosering av kalkvatten och phytoplankton? Fosfatens roll ur ett helhetsperspektiv (enbart negativ?).

Vattenbyten, val av salt och kranvatten?

Har läst dessa sidor:

http://reefkeeping.com/issues/2006-09/rhf/index.php

http://reefkeeping.com/issues/2006-09/rhf/index.php#10

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...