Gå till innehåll

Problem med värderna


Romland

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Har lite låga värden i karet

Storlek: 275 + 90 liter sump - allt i karet så faktiska volymen kanske hamnar på 300 liter +- nån liter

mg: 1080

ca: 395

kh:5

salt: 1.023

ph: 8.1

temp:26

frågan är nu. jag har tänkt att börja med bailing men har inte saker hemma för det än. Det jag har är Fauna Marine Magnesium klorid mix bör jag tillsätta det nu utan att jag har kalcium? tänkt att beställa det ikväll men lär ju inte få det för ens slutet på veckan. Har även sökt omkring lite och inte hittat konkret hur man blandar så det hade varit super om man fick lite råd :)

Tacksam för snabba svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kört med den tyvärr men den FM jag använde var typ 4-6skopor för mitt 375L. Andra varianten var bara 2 skopor så jag skulle ta 2skopor och mäta dagen efter för att se höjningen men Mg är som det händer inget, händer inget och sedan värdens hopp för att plana ut. Hällde i .5kg totalt i mitt och är säkert inte uppe men har inte mera och har inte mätt Mg på ett tag. Rekommenderad höjning är 20mg per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte utan det hoppas jag att andra kan svara på åt dig.

TROPIC MARIN BIO-MAGNESIUM 450GR

från imazo använde jag först så inte FM saker använda någon gång och sista gången var

Magnesium powder

Art.nr:957019

Minimum antal: 1

Märke: SALIFERT

EAN: 8714079140438

från dogman då imazo hade slut på lager. Beställer allt från min lokala zoo affär som tar detta när de ändå beställer från dem någon gång per vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär nu har jag tillsatt blandningen på 2,5 liter, gjorde som det stod på fauna marine hemsidan! får se om det är nån ökning av mg imorn annars så får jag köpa 1 kg till :)

Har du hällt allt i med en gång?

Skall det vara 2.5L per 1 kg av ditt MG så kunde du provat att blanda 2.5dl till 100gr och provat om det händer något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe jag skämtade! blandade 2,5 liter så jag har det stående. Det jag tillsatte var 4.8 ml efter det jag räknade så ska det öka mitt mg med 20mg/l på 7 dagar. borde då ha 1100 nästa tisdag. kanske ligger på 1095 och då vet jag mängden som förbrukas per vecka :)

men hur mycket mg kan jag tillsätta per dag? var helt paranoid över att jag skulle överdosera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter 7 dagar med balling så ligger jag på

1305 mg

395 ca

7,5 kh

magnesium har jag fått dit jag vill, ska vänta 1 vecka nu se vad som fattas och beräkna vad jag behöver per dag.

kalcium har jag precis börjat dosera så det tar några dagar till innan jag är på banan, gör samma där sen väntar 1 vecka

karbonatet ska upp lite till, gav en dos för 30 minuter sedan så får se var vi landar senare ikv. gör samma där sen 1 vecka väntan.

Tror jag börjar få pejl på det här med balling :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera att du istället kör på med normal balling med en dos av 1dl om dagen av både kh lösning samt Ca lösning. Mg kan du tillsätta 30 gram ihop med de 72 gram CaCl2/kg för o täcka Mg behovet. Delen Mg kan behöva justeras då den stundtals kan ha noll i förbrukning. Kolla efter en vecka om 1 dl var tillräckligt om inte så öka eller minska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. När jag körde balling körde jag iaf så här.

Dunk 1 - 72 gram CaCl2 + upp till 30 gram MgCl2 beroende på förbrukning av Mg + 5ml strontion barium complex consentrat + 5ml heavy metall complex consentrat. / liter vatten.

Dunk 2 -80 gram Bikarbonat ( natrium bikarbonat) 5ml iodine fluorid complex consentrat / liter vatten

Dunk 3 - 23 gram NaCl2 fritt mineral salt. /Liter vatten.

Doserade lika mängd av alla blandningar.

Detta är väl Balling classic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...