Gå till innehåll

UPS


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på om man skulle skaffa en UPS för de tillfällen då strömmen går, i sthlm så handlar det oftast inte om mer än ca 1 timme eller 2.

Man skulle driva huvudcirkulationspump och returpump från sumpen med denna, kanske ett blårör oxå.

Frågan är vilken nivå på UPS man skall lägga sig.

Nån som vet hur man räknar ut hur länge X antal Watt går att driva på X antal VA, jag har tydligen glömt det där märker jag.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

APC har ju små UPS för rimliga pengar. Deras ES350 har en reservtid på 12 min vid 110 watts last, denna kostar runt 800. Ska man upp i 1 timme eller mer när det gäller reservtid ska det finnas nån variant som heter Back-UPS PRO 1400 som ska hålla 110 watts last i 160 minuter, vad denna kostar vet jag ej, men dyr är den säkert.

Mvh

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju just det, är det görbart inom rimliga ekonomiska gränser, eller måste man ha värstingen för 40 000?

12 minuter känns ju som det kvittar liksom, om nu strömmen e nere 1 timme eller mer.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo så är det ju, vet att jag har läst nånstans om AC/DC konverterare + ett antal vanliga "hög ampers" bilbatterier, kommer bara inte ihåg var. Ska kolla om jag kan hitta det igen.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst fungerar även det, används i båtar, bussar och ibland i lastbilar.

Nackdelen är dock platsen detta tar.

Priset borde väl landa runt 2000 för 2 batterier, en 1000W omvandlare och en laddare kanske.

Då borde man kunna få runt 140Ah att använda, hur länge nu det räcker till?!

Ändrad av Zacke den 2003Oktober15 kl 15:51

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Back-UPS CS 350 USB/Serial 27 minuter med en last av 80W, 799:-

APC BACK-UPS RS 1000VA 230V 66 minuter med en last av 80W, 2664:-

APC BACK-UPS RS 1500VA 230V 86 minuter med en last av 80W, 3374:-

På denna sida kan man räkna fram utifrån last och tidsrymd vilken UPS man behöver.

http://www.apc.com/template/size/express/index.cfm?temp_coun try=SE

Ska kika lite på bilbatteri och 220 omvandlare alternativet och se vad man får ut av detta.

För kan man få ut mer tid för mindre pengar så kan det va värt att kika på.

Ändrad av Zacke den 2003Oktober15 kl 16:04

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad man egentligen behöver ha på vid strömavbrott är cirkullattionspump (eller 2). Om man tar en maxijet 1200 på 14Watt eller en Tunze Stream (som också är strömsnål) så räcker det i flera timmar (ca 4)med en UPC på 1000VA, man kant o med klara sig med mindre. Det viktiga är att syret går runt i karet. Eller?

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Simon, cirkulation är väl viktigast när det handlar om korta avbrott? T.ex. en stream 6060:n drar endast 11w och vispar runt 6000l/h enl spec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju helt klart det som är nödvändigast, men jag funderade på om man även kunde få sumpreturen att fungera, för att minimera risker för konstiga översvämmningar, baksug osv.

Ska inte kunna hända, men man vet ju aldrig.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, då får man handla större UPS.smiley1.gif

För övrigt så bör man ha cirkulation i sumpen så det inte står stilla där. Och så är man på ruta ett smiley17.gifdvs UPS för 10000:- . Alldrig är det billigt, eller hur?

/Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Zacke skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Back-UPS CS 350 USB/Serial 27 minuter med en last av 80W, 799:-

APC BACK-UPS RS 1000VA 230V 66 minuter med en last av 80W, 2664:-

APC BACK-UPS RS 1500VA 230V 86 minuter med en last av 80W, 3374:-

På denna sida kan man räkna fram utifrån last och tidsrymd vilken UPS man behöver.

http://www.apc.com/template/size/express/index.cfm?temp_coun try=SE</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Då stämmer det om man räknar på min UPS som har 1000VA kör man då den på 50watts belastning så skulle den räcka i 97minuter.

Inte mycket att hurra för men men

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre än inget, för ärligt talat hur många gånger har man haft längre strömavbrott än 1,5 timme på de senaste 20 åren ( i år antar jag för de söder om Stockholmsmiley4.gif).

Är det längre så bör man ta ledigt från jobbet, skynda sig hem och starta mekanisk cirkulation med en stor slev smiley17.gif.

/Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man, som vissa bortskämda akvarister, har ett fullt utbyggt IKS system borde man kunna fånga ett eventuellt strömavbrott och sedan helt enkelt starta en 12 volts pump som går på ett bilbatteri som har runt 70-80Ah, detta borde snurra under bra lång tid, runt 6-8 timmar innan den börjar sacka.

I min träbåt så kör jag ju en pump på nivåvakt, båten klarar sig fint under 4 veckor utan laddning av batteri, och då gissar jag på att pumpen snurrar lite över 1 tim per dygn (gummipackning som läcker runt drevet).

Men då iofs så hamnar man på att man ska ha en UPS som driver IKS datorn ..... men då kan det ju vara modell klenare.

Ändrad av Zacke den 2003Oktober16 kl 14:11

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...