Gå till innehåll

Automatisering av kar


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej, som det framgår av rubriken så skulle jag vilja automatisera så mycket som möjligt av karet. Har ett jobb som gör att jag ibland måste vara hemifrån i 1-2 veckor och då vill man att så mycket som möjligt ska sköta sig själv. Matning har jag en sambo som kan hjälpa till med men något annat vill hon inte röra.

Skulle också ha någon typ av övervakning som skullekunna larma ifall något gick riktigt fel.

Belysning ochpåfyllning av avdunstatvatten är det enda som sköter sig själv idag.

Har funderat lite på ett system med IKS dator men jag är inte säker på att det är rätt väg att gå. Vad finns det fler för alternativ? Hur gör ni andra som också måste åka iväg i tjänsten för jagär väl inte ensam med detta problem?

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IKS dator med nivåreglering och deras nya GSM larm har jag satsat på (GSM modulen har jag inte fått ännu), sedan kommer jag även att rigga upp en webbkamera som gör att jag kan koppla upp mig varifrån som helst o se att allt är OK, för att få till det med webbkameran kommer jag att använda mig av en separat dator kopplad till mitt bredband, för att få ett fast IP så kommer jag att ansluta genom dyndns.org, det är nämligen gratis. Jag har också säkerhetsnojja speciellt efter ett läckage i somras som sabbade parkett för 30000:-. Tycker det är ett utmärkt ämne att disskutera vidare här på forumet! SÄKERHETEN alltså!

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det står ju inte så mycket om hur han har automatiserat sitt kar det står ju bara att han kan åka på semester skulle vara intresang att se vad han kör med för utrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan köpa en nätverkskamera för ca 2200:- nu på Dustin.

Bättre att köra på en sådan här så "slipper" man en extra dator bara för Webbkameran.

Rickard Sjöström har ju automatiserat sitt akvarium med hjälp av en PLC.

Men att programera i PLC är en bit för sig så en IKS é lättare å du får de funktionerna som du är ute efter...

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra förslag Christian, är det Axis som Du menar? Är det förresten någon som provat dessa? Hur de t.ex. om de kan "prata" med Dyndns o hålla ordning på ett IP?

Ändrad av Niclas den 2003Oktober14 kl 23:26

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag fattat så har den en egen "webb" server inbyggd i sin kamera så det ända man behöver är en router(delare) som man kopplar in den på sedan så är det "bara" att fylla i Ip adressen i dyndns.org/noip.com etc

Jappz det är en Axis 205 jag tänkte på.

Saxtat från Dustin:

"Till skillnad från webb-kameror behövs inte någon PC för att ansluta AXIS 205. Eftersom nätverkskameran har en inbyggd webb-server kan användaren enkelt tilldela kameran en unik IP-adress, vilket gör det möjligt att ansluta kameran till ett nätverk. Det innebär att användare kan få tillgång till live-video över Internet genom en vanlig webbläsare - oavsett var i världen man befinner sig."

Eller om man tittar på KjelloCompanys sida så finns det även Larmövervaknings interface

Interface

Kamera

fast klart med detta måste man ändå ha en dator vid sidan om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan också skriva under på rekomendationen av webbkamera med inbyggd webb-server, det är den biligaste lösningen om man ska bara ha bildöverföring.

/Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade en liten stund påatt använda enPLC, men det var så många år sedan jag hade kontakt med en sådan så jag tror inte jag skulle reda ut programmeringen. Sen tillkommer de olika proberna.

Jag räknade lite på kostnaden av ett IKS system och det skulle kosta åtminstone en 10 000 :- kanske mer beroende på vad man vill kunna kontrollera.

Ni som har IKS datorn kan man ha den alltid kopplad till enPC så eventuella larm dyker upp på den, ochkan mani så fallfå larmen att skickas som e-mail?

En kamera kunde också vara intressant, men de kräver då att du aktivt går in och kontrollerar. Jag vill mer ha det i stilen med att systemet meddelar mig när något händer och reagerar på händelser som t.e.x att startar en fläkt ifall det skullebörja ochbli varmt i karet och ifall det inte hjälpte utan temperaturen fortsatte attstigastänga av MH belysningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Larmen kan du få upp på PC´n utan problem, när det gäller e-mailskickandet så är jag osäker, tror dock att Datacapture killarna har nåt sånt på gång men är inte säker, det som däremot finns till IKSén är en GSM modul som jag snarast skall inhandla, tror att en sådan lösning kan vara bättre än e-mail, man kan få larm snabbare om det håller på att gå åt pipan. Själv skall jag ha 2st nivåvakter med varsitt larm, om nivåvakt 2 aktiveras ganska kvickt efter nivåvakt 1 så betyder det katatstrof! Då snackar man inte avdunstning längre... I örigt kan jag verkligen rekomendera IKSen mycket möjligheter för pengarna! Sen kan du ju alltid höra med Wrang eller Johannes här på forumet för de har haft sina IKSar längre än jag.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Niclas skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Bra förslag Christian, är det Axis som Du menar? Är det förresten någon som provat dessa? Hur de t.ex. om de kan "prata" med Dyndns o hålla ordning på ett IP?</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Jeg bruger en Axis 2120 webcam.

__________________

Mvh

Kim Andersen

Akvariet , om mit eget akvariet samt tekniske nyheder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...