Gå till innehåll

imperator


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Läst endel om denna fisk fantastiskt vacker utfärgad.

Nu till frågan

Noppar den på lps musslor eller total rensar den dom på vävnad går det att undvika?

Sambon älskar denna fisk även jag frågan är om det är värt att chansa.

Har

10tal sps kollonier

2 musslor

Olika knappar

2ephyllia

Heiliofungia

Skivor

Ricordeor.

Vågar man prova?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia har jg erfarenhet att dom kan bråka med lite så dom släpper huvuden. Knappar brukar vara godis medans spser brukar klara sig bäst. Det jag noterat ger man ett foder eller har mycket svampar i karet så väljer dom detta före koraller och blir mätt och belåten. Men det är lotto. Tex ej samma fisk men har chalmon rostatus som ej noppat en enda korall förut men vips nu så är Euphyllia godis och lär snart vara tomt på dom i karet :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft Imperator samt flertalet kejsare i en fullproppad SPS burk, med massor av musslor och fåtalet LPSer utan några problem. Enligt min erfarenhet så ser man bara till att mata ordentligt så dom håller sig mätta så är inte risken speciellt stor att dom äter upp allt man har. Visst mina kejsare provsmakade någon gång ibland men jag såg aldrig några skador på korallerna av detta, men fiskar är ju individer dom med, söker man lite här på SVG så hittar man säkert lika många som haft problem med kejsare som rensat kolonier som man hittar dom som inte haft några problem. Här är en rätt intressant länk om "Coral nipping" http://glassbox-design.com/2009/polyp-nipping-and-sps-its-only-natural/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har Imperator-navarchus-blue face och 2 dvärg bispinosa-loriculus ( ca:1,5- 2år har jag haft dom )

zooanthus ryker direkt -musslor har jag ingen - det andra låter dom bli

Är i valet och kvalet hur jag ska göra :(

Sammlat på mig +30 olika zooanthus och väldigt förtjust i gorgonior ,

Zooanthus kan jag inte ha i huvudkaret och gorgonia slår inte ut på dagarna :( så velar om det blir fisk/korall som ryker :)

Men grymt snygga är dom , och sättet dom rör sig blir väldigt snyggt i större kar - Inte hets förflyttningarna som kirurger har ,bara svävar omkring i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...