gonzo Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 HejÄr det någon som använder, tillsätter, sk "magnesiumgranulat" i sin kalkreaktor ?Någon som har erfarenhet av detta ? Var man kan köpa i Sverge. Lämplig mängd att tillsätta osv.I dag tillsätter jag magnesium med TropicMarin. Det blir stora mängder som ska tillsättas i ett 700 liters kar, omman ska hålla ett värde på ca 1300. Borde vara smartare att lösa upp granulat sakta i reaktorn. Citera
PeterP Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Ingen som har erfarenheter? Jag letar också efter information....Borde ju vara ett lätt sätt att tillsätta magnesium Citera
metcrue Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Jag tror de flesta har granulat i sina reaktorer, Deltec har ju magnesium i sitt calcium granulat(Rowalith c+). Citera
Ingvar Hellmalm Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Jag tillsätter via doserpump färdig lösning från Tyskland Stromtium, Barium, Magnnesium. Mitt kar har plenum förbrukar därför ej så mycket 15 ml/dygn på 3000l. halten av Mg ligger mkt konstant på 1280 så konstant att jag nu bara mäter 4 gånger/år. Citera
acuario Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Jag använder grotech magnesiumgranulat i min reaktor och jag ligger på 1350mg/l i akvariet. Rekommenderas stark. använd ca 10% (9dl korallgrus 1 dl magnesiumgranulat) Citera
PeterP Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Tackar för alla snabba svar... Lutar nog mot att köra med grotech... Vilken storlek är det på granulaten? Behöver större storlek till min reaktor.Är där några fördelar med att ta magnesiumet från en lösning istället för från granulat eller man gör det för att kunna styra mängden och även få i annat på samma gång? Citera
Magnus Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Salifers Magnesiumpulver funkar bra! Rekomenderas! Citera
PeterP Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Kan man köra grotech magnesiumgranulat med median Calcialith från Aquatic Nature?Har fått för mig att denna median inte kräver lika lågt PH och då kanske magnesiumen inte utsöndras? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.