Gå till innehåll

Städpatrull


Batty

Rekommenderade inlägg

Startade mitt blenny i helgen och längtar förstås efter att få pytsa in mina första fiskar. Men först vill jag ha i nått som håller rent!

hur länge skall man vänta innan man skaffar sniglar och eremiter?

eller finns det andra städare som rekommenderas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga en tid, vänta minst till du inte längre kan mäta ammonium eller nitrit men kan mäta nitrat annars dör de bara. Tog 2-3 veckor på mitt nuvarande kar.

Snäckor och eremiter är det vanligaste. Borrar, sjögurkor, stjärnor är andra som kan vara bra men ett blenny är lite litet för dem tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor tycker ja är bäst o börja med (aldrig haft nån eremit eller kännt behov av någon, de äter visserligen lite andra alger än snäckorna men behöver ju nya skal ibland...) men skaffa inte snäckorna för tidigt för de kan är rätt känsliga så kolla vattenvärdena.

Små borrar som t.ex. den blåmantlade (äter de mesta utom bubbelalger) funkar bra i ett 80 liters just den blåmantlade kan dock klä sig i vad som helst som sitter lite löst :skrattar: som termometrar, rörmaskar, koraller osv. Har en putteliten sandvändande sjöstjärna i mitt clownhotell men den lär få flytta till det större akvariumet när den är större annars lär den inte klara sig. Snäckor som är i sanden brukar inte städa så bra men de är ganska roliga dyker alltid upp vid matdax allafall o tar den mat de kommer åt så nån nytta gör de nog.

Sen har du redan en massa nyttodjur i stenen som inte ska underskattas när det gäller städning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...