Gå till innehåll

Borra i kortsidan istllet för i botten


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Tänkte kör Herbie overflow, men sätta dräneringsrören i sidan för att få en mindre ytavrinningsbox i akvariet.

Min fråga är: Hur mycket bygger tankgenomföring + vinkel + rör ut från akvariet om jag kör 32 mm rör? Jag har väggar nära kortsidorna och därmed trångt.

Har googlat som en tok om detta men lyckas inte hitta relevanta mått. Min gissning utifrån bilder skulle vara max 5 cm och då kan det gå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har borrat min Juwel rio på kort sidan 32mm, enligt glassmästaren rekomendation

du ska räkna 32mm håll du behöver ha mellan 5mm till 10mm utrymme mellan alla håll för att kunna skruva och lossa ifall du behöver göra det,

tänk på att det ska inte vara väldigt trångt på grund framtida underhåll.

titta på min tråd kankse bilden kan ge bättre svar

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56751-Nytt-Projekt-Rio-125

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte kör Herbie overflow, men sätta dräneringsrören i sidan för att få en mindre ytavrinningsbox i akvariet.

Min fråga är: Hur mycket bygger tankgenomföring + vinkel + rör ut från akvariet om jag kör 32 mm rör? Jag har väggar nära kortsidorna och därmed trångt.

Har googlat som en tok om detta men lyckas inte hitta relevanta mått. Min gissning utifrån bilder skulle vara max 5 cm och då kan det gå.

Om du menar på insidan i karet så är genomföringen ca 30mm ut från glaset inkl gummipackningen, en vinkel är ca 50mm "bred". Så om du sätter dem tajt ihop så rör det sig om cirka 8cm. Detta är de PVC delar som bioted säljer, det finns olika märken så det kan ju skilja en del. Om du menar utsidan så beror det på hur tjockt glas du har hur mycket som sticker ut på genomföringen men själva gängan är ca 50mm lång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7cm borde gå att få till, du får såga av gängan på genomföringen så det bara är mutterns djup som bygger. Där borde du tjäna nån cm, sen kan man ju såga av en liten bit på vinkeln också. Limmar man ordentligt och det inte är nån belastning på den så borde inte det vara några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...