Matthias_H Postat 20 mars 2014 Postat 20 mars 2014 köpte ett uv idag eheim uv 800 heter det. Funderar på hur länge man ska ha igång det i början ?funderat på köra det i två veckor konstant till minsta ner det till några timmar på nätterna.tips ?? Citera
NiXoN Postat 21 mars 2014 Postat 21 mars 2014 Beror på lite vad du vill åstadkomma, karantänskar och sjukdomsutbrott 24/7.Förebyggande vid ny fisk så brukar jag köra på natten, ökad aktivitet på larver o så minskar risken för överhettning av akvarium.Annars kör jag inte Uv´t alls då jag inte tycker de ger så mycket, men dethär är min metodik andra har säkert annorlunda funderingar //NiXoN Citera
Matthias_H Postat 24 mars 2014 Författare Postat 24 mars 2014 Min doris har kunnat få lite prick då jag varit och greja i karet osv så nu har jag igång det 24/7 i ca två veckor sedan tänkte jag ha igång det nattetid några timmar per natt. Rätta mig om jag har fel :-) Citera
NiXoN Postat 24 mars 2014 Postat 24 mars 2014 Det kan du göra, men sköter du karet bra och fisken inte stressas så skall den inte drabbas av prick(men det kan vara bra med lite support nu i början).Uv rör har en relativt kort tid med bra prestanda så jag skulle nog "spara" på brinntiden tills det verkligen behövs, dvs efter att fisken varit symptomfri i någon vecka eller mer...//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.