Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

köpte ett uv idag eheim uv 800 heter det. Funderar på hur länge man ska ha igång det i början ?

funderat på köra det i två veckor konstant till minsta ner det till några timmar på nätterna.

tips ??

Postat

Beror på lite vad du vill åstadkomma, karantänskar och sjukdomsutbrott 24/7.

Förebyggande vid ny fisk så brukar jag köra på natten, ökad aktivitet på larver o så minskar risken för överhettning av akvarium.

Annars kör jag inte Uv´t alls då jag inte tycker de ger så mycket, men dethär är min metodik andra har säkert annorlunda funderingar ;)

//NiXoN

Postat

Min doris har kunnat få lite prick då jag varit och greja i karet osv så nu har jag igång det 24/7 i ca två veckor sedan tänkte jag ha igång det nattetid några timmar per natt. Rätta mig om jag har fel :-)

Postat

Det kan du göra, men sköter du karet bra och fisken inte stressas så skall den inte drabbas av prick(men det kan vara bra med lite support nu i början).

Uv rör har en relativt kort tid med bra prestanda så jag skulle nog "spara" på brinntiden tills det verkligen behövs, dvs efter att fisken varit symptomfri i någon vecka eller mer...

//NiXoN

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...