Gå till innehåll

Tips på urlakning av död sten


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Vill ha lite tips på hur ni gör då man laka ut död LS .

köpte idag ca 1kg som jag ska bygga lite överhäng med.

undrar över hur länge man urlaka och i vilka steg.

min tanke var varmt kranvatten några gånger och sen lägga dom i saltvatten med en streampump. Något mer man kan göra innan man slänger ner dom i karet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara använt till att starta kar men då har jag först spolat stenen med duschslang länge och noga, sedan använt kallt kranvatten och haft stenen i någon typ av förvaring (just nu för ett litet kar en 20l dunk som jag skar upp ovansidan på) samt en streampump för att få lite rörelse på vattnet. Byter allt vatten varannan dag första veckan sen hällde jag i startbakterier när vattnet inte är gult längre när det legat 3/4 dagar. Sedan bytte jag vatten en gång i veckan eller var 10e dag ca 3 gånger, med startbakterier varje byte. De mer erfarna kanske kan förklara bättre men man kanske kan byta med vattenbytesvatten för att få in lite av samma bakterier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väteperoxid och osmosvatten gör susen, väteperoxiden hjälper bryta ned och lossa dött organiskt material så man skyndar på processen.

Vattnet i mitt bad blev gult och illaluktande med en del klägg på ytan, samt så släppte en hel del som man kunde bara spola av i duschen(hade kört högtryckstvätt innan).

Därefter går det lite fortare för bakterierna o kör finliret och kolonisera stenen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag har bara höftat lite och det är inte så mycket som behövts då jag kört med 6% lösning.

Tror jag drog i 1-½dl i en gammal saltbytta med x antal kg sten(+pump) och gjorde om processen några gånger tills det inte släppte så mycket.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.pimpyourshrimp.com/sv/vattenkemi/sochting-oxydator-carbonator/1-liter-sochting-oxydator-losning-6.html

Apotekets är 3% och betydligt dyrare, jag beställde själv 2 flaskor när jag höll på med 30kg sten, har nallat lite från den andra flaskan.

Hur mycket man behöver beror nog på stenen, jag hade porös sten med någon typ av alg/beläggning som satt hela vägen in.

När jag var klar så var stenen benvit nästintill artificiell i utseende, men de släpper rätt snart med lite inkörning ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om jag lånar tråden lite, får ingen effekt tycker jag så jag undrar lite mer över doseringen. Jag har en 90 liters tunna som jag fyllt med sten och vatten, gissar på ca 50-60 liter vatten. Hällde i en liter 6% väteperoxid lösning (den nixon länkade till) och har kört runt det i 5 timmar nu. Inget verkar lossna och vattnet är kristallklart fortfarande.

Har visserligen kört den här stenen några veckor med sötvatten och bytt 4-5 gånger så det värsta är väl borta men "benvit" är den långtifrån.

För lite väteperoxid? Vänta längre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ge det bara tid att reagera, jag körde mitt över natten efter den första vändan som var riktigt illa...

Det är ju mycket möjligt att din sten är bättre/annorlunda än den jag fick tag på, peroxiden oxiderar ju det organiska från stenen och om det inte finns kvar så mycket så blir det inte så mycket som släpper.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stor variation beroende på hur mycket som sitter fast på stenen och beroende på hur ren man vill ha den.

Bilogisk rensning fungerar oftast bra och det är nog det vanligaste, man låter stenen gå i mörker med vatten o bakterier sen byter man vatten eller använder en skummare eller ATS för o dra ut näringen.

Sen kan man köra lite extremvarianter som lut som fungerar lite fortare men kräver lite avdödning eller en rejäl sköljning.

Men säg från någraveckor eller nån månad till sten som fått gå flera månader med removers o VB´n som fortfarande släpper påtagligt med fosfat...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte i ett kar du har i drift, då blir det nog algblomning utan dess like ;)

Men i princip så en egen balja med lite VB räcker, sen är det nog effektivare o laka ur av det värsta eller köra högtryckstvätt(gav inte så mycket när jag gjorde det).

Det kan bli rejält brunt och inte helt trevligt i början så jag skulle inte räkna med o ha det första vattnet liggande alltför länge.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra det i en mindre balja, lite vatten o byta så man kan göra det oftare istället.

Sen efter några byten när de börjar se bra ut så kan det vara mer rimligt o flytta in det till karet o köra med bakterier o skummare...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Blötlägg stenen över natten.

2. Spola av med högtryck eller skrubba.

3. Lägg stenen i blöt med vatten och en pump

4. Bevaka o byt vatten med ett par dagars mellanrum i 1-2veckor

5. Kör lite vatten och väteperoxid/lut med stenen(optional ;))

6. Upprepa tills vattnet slutar bli gult efter någon dag.

7. Rengör eventuella behandlingsrester från stenen.

8. Tillför vatten och bakterietillsats samt skummare, låt snurra o kolla fosfat ibland.

Alternativt kör 123 och 8.

Bara ett sätt o göra det, finns flera andra metoder ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...