Gå till innehåll

Halimeda?


Chondrolover

Rekommenderade inlägg

Hej! Ser ut som Halimeda. Den kan bli invasiv men kan fungera som en indikator gällande alkalinitet, kalcium och magnesium. Trivs algen ligger du rätt ok gällande nämnda parametrar. Jag placerade min i sanden där är den lätt att rensa, kan dock föröka sig sexuellt och är risken för spridning stor. Detta hände mig när vattenvärdena dippade, men det blev ingen spridning mer än nya kolonier i sanden.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Ser ut som Halimeda. Den kan bli invasiv men kan fungera som en indikator gällande alkalinitet, kalcium och magnesium. Trivs algen ligger du rätt ok gällande nämnda parametrar. Jag placerade min i sanden där är den lätt att rensa, kan dock föröka sig sexuellt och är risken för spridning stor. Detta hände mig när vattenvärdena dippade, men det blev ingen spridning mer än nya kolonier i sanden.

Med vänlig hälsning, ante

Okej, bara rycka upp den med rötterna och placera den i sanden om man vill prova?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, tänk bara på spridningsrisken och ta med det i beräkningen inför framtida koraller m.m Min erfarenhet är dock positiv än så länge. Har den som signalart och tycker att den är intressant och passar in i mitt akvarium. Är beredd på att den kan bli invasiv och får reda ut eventuella problem när/om de uppkommer. Jag tycker dessutom om macroalger som helhet. Är jag inte intresserad tar jag bort de arterna.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...