Gå till innehåll

Glastjocklek/Glastyp


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej jag håller på och ska bygga ett akvarium, och har nu löst det med glas. Men hade lite funderingar. Jag ska ha ett kar som är 80*80*70 cm och hade först tänk att ha 12mm glas, nu var det dock så att polarn sa att dom inte hade 12mm glas i lager inne på pilkinton så han föreslog att jag skulle ta 10mm i stället som han sedan härdade. Är detta en bra ide? Jämmfört med vad jag får ge hos en glasmästare så skiljer det en hel del. Det vara bara att jag kände mig lite orolig med 10mm, han sa att det blir väldigt hårt när dom härdar det, ca 8x mot valigt floatglass. Några ideer??

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

använd INTE härdat glas, det tål inte att böjas på samma sätt som vanligt floatglas och när det spricker säger det pang och hela rutan går i tusen bitar.

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen glas-expert... men...

Vad jag har hört om härdat glas så skulle jag skippa det. Det kan finnas spänningar inne i glaset och när härdat glas spricker så blir det bara småbitar kvar. Med vanligt glas blir det en spricka, med härdat blir det KRASCH.

Jag tycker även att 12mm låter lite lite för ett så pass högt akvarium. Jag hade nog velat gå upp till åtminstone 14mm eller ännu hellre 16mm. Åtminstone i bottenrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm det var vettiga svar, jag hade för mig att det var något om det dära med att det skulle bli hårdare men samtidigt bli mindre följsamt. Jag får meddela han att vi skippar det dära med att härda. Annars så får det nog räcka med 10mm, har för mig att KH använder 12 till 100cm högt.. men jag kanske hade fel för mig... hur som helst tacksam för eran feedback

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan nog funka med 10mm om man limmar en sarg/ram invändigt. det finns en tabell på vad man ska ha för tjocklek och glas men jag hittar inte den nu. någon annan kanske har den?

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ett år sedan sprack ett akvarium för mig... så jag är nog lite skadad av det.

Jag vill inte ligga i närheten av vad som är "okej" glastjocklek. Jag vill ha rejäla säkerhetsmarginaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var lite suddig att se så jag kompletterar med en annan

Glastjocklek mått:

glastjocklek.gif

Följer man kurvan så skall det vara okey med 10mm

Ändrad av wrang den 2003November07 kl 11:54

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...