Gå till innehåll

Överrinningslåda


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Om du kör det som en herbie modell med ena röret som hävert så borde det funka bra, den enda risken jag kan tänka mig är att balkongen blir för liten vattenvolym så det blir svårt att trimma in det ljudlöst.

http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/

Tänker ha lågt flöde så jag hoppas det inte slörpar då. Balkongen blir 10 cm djup för avrinningskammen bygger 3,5 cm till. För det är väl det du menar med för liten balkong? Tack för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, om man säger den innehåller en dryg liter så blir det väldigt små vridningar på kranen på hävertröret för att justera vattennivån i boxen. Men ska du inte ha hävert så kanske det kvittar.

Med en 25mm genomföring så blir det riktigt lågt flöde om du vill ha det tyst, vi pratar nog några hundra liter i timmen max. Men det är ju bara att sätta dit en kran om du inte skulle bli nöjd så det är lätt fixat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, om man säger den innehåller en dryg liter så blir det väldigt små vridningar på kranen på hävertröret för att justera vattennivån i boxen. Men ska du inte ha hävert så kanske det kvittar.

Med en 25mm genomföring så blir det riktigt lågt flöde om du vill ha det tyst, vi pratar nog några hundra liter i timmen max. Men det är ju bara att sätta dit en kran om du inte skulle bli nöjd så det är lätt fixat.

Ja, några 100 l i timmen är det tänkt att det ska vara. Jag tänkte köra Herbiemetoden med full hävert i ena röret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ju ha så liten balkong so möjligt blir den för stor kan jag lika gärna ha den ner till botten. En liten balkong är ju inte bara mindre störande den blir lättare att städa etc. Men det får ju inte låta mer! Jag förstår ditt resonemang med vattenvolymen i balkongen. Jag vet inte hur precisa kulventiler är (GF).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig till hundra procent, balkong är melodin. Men ska du köra herbie så blir det inga problem med ljudet, jag fattade det som att du bara skulle ha två rör ner på ditt första inlägg.

Du kan säkert få till det med inställningen, bara att det blir lite fippel i början.

En fundering kanske kan vara att skippa kammen så boxen får större volym och sätta en neråtriktad vinkel på båda rören som slutade ca 10mm från botten så inte nån snäcka kan åka in i röret istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör en mindre balkong med två 25 rör ner.. Total kamlängd ca 35-40cm , ett rör tålde en 4500L pump och fick ändå stänga kranen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jäklar ! Bra då har jag marginal :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...