PeterP Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Är det någon som har en bra lösning för att kontrollera att man inte får ut olöst Calciumhydroxid i akvariet? Kanske går med ett PH test? eller liknande?Jag har problemet att jag får en fällning i min mixer pga något i mitt vatten (kanske för mycket CO2...) Alltså är lösningen lite mjölkig och det är svårt att se var nivån för hydoxiden går. Därför vill jag se så att det som kommer ur mixern inte är skadligt...Tack på förhandMVH Peter Citera
Goranius Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Vad har du för märke på mixern samt storlek.Har du kalkrikt vatten där du bor? Kör du med osmosvatten.vad menar du med fällning, grått eller en vit klump?(kanske för mycket CO2...) mixer med CO2,det trodde jag bara tillsattes i reaktorer.Använder du dig av en nivåvakt? Citera
PeterP Postat 26 september 2005 Författare Postat 26 september 2005 Tack för ditt snabba svar...Jag har kört med en deltec KM500(samma resultat) men nu kör jag med min egentillverkade kalkvattensmixer. Vattnet är väldigt kalkrikt från egen brunn, allt går igenom jonbytarfilter för Järn, Nitrat och Mangan.Vattnet kör jag genom osmosfiltret så det borde ju inte vara så kalkrikt efter detta. Kan det ha någon betydelse?Fällningen är vit och ser ut som skuren mjölk eller grädde fast mindre. Nej kör inte med CO2 men vad jag lärt mig är det från CO2 i vattnet och luften man får fällningen.Jepp jag kör med nivåvakt.Sorry, är helt rudis på detta område. Så all hjälp tas gladeligen emot. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Fällningen är karbonat=kalksten är ej farligt. pH på kalkmixlösning Färsk! skall ej ligga under 11,5 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.