Gå till innehåll

Gammal doppvärmare


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Noname_akva_049.jpg

RENA 25W , liten oskylldig sak som inte går att justera och det verkar inte sitta någon thermostat i den då jag gav upp efter 50 grader... Någon som vet vad man ska med en sådan till förutom att koka ägg?

Ändrad av NoName den 2003November08 kl 16:44

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara en snabbvärmare?

Har hört att vissa värmer vattnet innan saltet blandas i, för att det skall lösas bättre.

En chansning!

__________________

Nybörjare på 450l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja jag undrar jagsmiley5.gif, den ser så ynklig ut bilden gör den inte rättvis men som synes är den inte spec mkt grövre än själva strömkabeln och det är inte mkt! Den värmde iallfall en10liters bägare till 50 grader på ett kick. Jag undrar om den inte är trasig och eg är förinställd på en viss temp.

Någon annan som har en ide?

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo mendet är ju rätt självklart men jag tror inte att det var tanken när dom tillverkade den.... varför inte göra den komplett på en gång isåfall.. hmm..smiley5.gif

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga man har ju hämtat prylar lite varstans genom åren.. smiley5.gifmen jag har då haft den i kanske 5-6 år och redan då såg den omodern ut...

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antingen kopplar man dem till en termostat, eller så kör man med dem i akvarier/behållare med betydligt större vattenvolym än 10 liter när man vill höja tempen lite jämfört med rumstemperaturen, men den exakta temperaturen inte är så noga.

__________________

~~~ Max Photo ~~~

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan mkt väl vara tanken. MEN det låter ändå lite skumt för om du vill höjja tempen i ett kar gentemot rumstemperaturen finns det ju redan doppvärmare. Den här höjjer ju tempen helt okontrollerat , och visst blir det skillnad på en större vattenvolym men den största skillnaden dåblir ju baratiden det tar för värmaren att uppnå samma vattentemp. smiley5.gifAja.. man kommer väl på ett användningsområde så småningom även om det inte är det rätta.smiley1.gif

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>NoName skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Den här höjjer ju tempen helt okontrollerat , och visst blir det skillnad på en större vattenvolym men den största skillnaden dåblir ju baratiden det tar för värmaren att uppnå samma vattentemp. smiley5.gif</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Nej, temperaturen blir aldrig så hög i ett större akvarium, eftersom akvariet avkyls av rummets kyla samtidigt som värmaren värmer. Eftersom doppvärmaren är på bara 25W så höjer den bara temperaturen litegrann i ett någorlunda stort akvarium i ett normalt rum.

__________________

~~~ Max Photo ~~~

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr, innan termostatens tid så hade man sådana sandfyllda doppvärmare. Då fick man gå in i en tabell och kolla hur många vatt man behöver till en given volym vatten i förhållande till rumstemperatur. En gissning är att 25 watt höjer 200 liter ca 5 grader. Men som sagt en gissning. Jag kan inte hitta min gamla akvariebok där en sådan tabell finns. Problemet med detta sätt är givet: hur vet man att rumstemperaturenn alltid är exakt? Och visst kan värmen variera en del i ett kar med sådan doppvärmare. Jag vet att jimmy har en gammal klassiker från ica förlaget om akvarium, kanske han kan hitta en sådan tabell där.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua_Max : Jag förstår hur du menar men det funkar ju baraom man har väldigt kallt i rummet. Men om rumstemperaturen ligger runt 22grader ochdu har cirkulationspumpar och ljuskällorsom oxå värmer och sedan kastar i den här lille rakkaren då blir det ju kokt Ocellaris till middag. Vem skulle våga stoppa ned en doppis som saknar termostat i sitt kar..

tropfrog : Du är inne på samma spår och det låter ju rimligt även om det låter extremt riskabelt att förlita sig på konstant rumstemp. Problemet med värmen från ljuskällor och pumpar kommer ju alltid att finnas där. Skillnaden när ljuset släcks kommer ju att märkas även i ett större kar.

Nog om detta , men det vore roligt att se en tabell smiley1.gif

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man vill höja tempen med 4 grade så krävs det i ett 30 liters 25 watt

I ett 65 liters 35 watt

I ett 100 liters 40 watt.

Det kan inte varit lätt att hålla känsliga akvariefiskar förr om man behöver höja ett 200 liters kar med 4 grader fick man då stoppa i 2 st 40 wattare???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...