Gå till innehåll

Borra Ja, men var?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

nu vill jag höra alla era olika erfarenheter här på forumet, ska nu bygga mitt eget akvarium. hade tänkt att borra det men vad är bäst att borra i sidoglasen eller att borra i bottenglaset. själv så låter det ju bättre med ett hål i botten och ett rör upp til den nivån man vill ha i ytavrinningen. eller har jag fel? hur har du gjort? hjälp mig gärna, och berätta för och nackdelar med dom två olika sätten.

mått på karet blir 120*60*60 eller har ni något bättre förslag?

Tack på förhand från en kille som sakta men säkert kommer att starta ett underbart saltkar.

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan väl säga att vi sitter i samma båt, jag valde alternativet att borra i botten och dra ett rör upp till den nivå jag vill ha. Våra mått är rätt snarlika dessutom.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID=25 91&PN=1

Men eftersom jag inte är klar ännu har jag inga erfarenheter att dela med mig av utan kommer att följa detta ämne med spänning!

Komigen nu alla gammla "salt-rävar" därute dela med er av er visdom smiley4.gif

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NJAE, salträv är jag inte, men jag borrade mitt i botten. Eftersom jag inte kan se några mackdelar med det så håller jag på med ett större bygge nu, borrat i botten. Om man borrar baktill så kan inte karet stå kloss mot väggen, en estetisk fråga. Men om man har gott om plats eller akvariet inbyggt så kan jag inte se något negativt med att borra i sidan. Men tänk på att göra två avlopp som båda var för sig kan svälja den cirkulation du tänkt dig. Jag vaknade en natt av att karet lät konstigt och att det rann över. Det var en turbosnigel som hade letat sig ner i avloppsröret och satt sig på kulventilen. Detta konststycket har den lyckats med tre gånger. Nu har jag ventilen öppen för det mesta, då låter det som en toalett som spolar om karet. Men det kommer i allafall inte att rinna över. I mitt nya bygge har jag ett kulventil försett avlopp och ett utan kulventil som röret är lite högre i. Om det första sätter igen av någon anledning så rinner vattnet den alternativa vägen, då kommer det att börja låta också så att man förstår att något hänt.

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart !

Jag har också borrat botten med ett rör upp till ytan med en kulventil så att det inte låter så mycket om det skulle bli stopp i detta rör så är det inte mer vatten i sumpen än vad karet kan svälja om det blir total stop.

Det enda som händer är att pumparna går torra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra att det funkar för er med borrad bottenskiva, en kulventil skall inskaffas! smiley20.gif

En annan tanke som slog mig var attputtsa ned liggunderlaget som kommer att ligga under karet till ungefär hälften itjocklekrunt hålet samt hela vägen ut till närmsta hörn. (vänstra i mitt fall)

För attkompenserahöjdenOM bänkens högsta punktär på fel sida om borrningen och då knäcker skivan. Eller är jag överdrivet misstänksam? Vattenpass och kryssmätning i all ära men OM bänken skulle vara lite högre i det hörn som är borrat kommer det välförmodligen att spricka då all tyngd hamnar där? Eller tror ni att liggunderlaget kompenserar ut de ynka m.m vi talar om?

Man kan aldrig vara nog försiktig. Bänken ser ni här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID=25 91&PN=1

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, liggunderlag vet jag inte om det har någon funktion. Jag lägger 20 mm frigolit under karet, det fördelar vikten bra och sätter sig fint. Jag har fällt ner frikoliten i bänken så att den inte kommer att synas.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då liggunderlag måste ju funka fint? förutsatt att bänken är plan! Om två ytor som ligger an mot varanndra är 100%plana kommer ju vikten att fördelas 100% annat går inte. Jag har oxå gjort täckplåtarna som skall sitta runt bänken typ 2cm längre för att dom skall täcka liggunderlaget samt bottenskivan. smiley20.gif

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men din fråga var väl OM bänken inte är 100%igt plan? Då kommer frigoliten att jämna ut det. Jag tror inte att liggunderlaget kommer att göra det.

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo du har uppfattat mig rätt.. Hmm... Så du tror inte på liggunderlag.smiley5.gif

Visst kan jag använda mig av frigolit istället, men då är frågan vilken tjocklek? som sagt döljer plåtarna ca 2cm, med en 20mm frigolit kommer bottenskivanatt synas och kanske även en del av frigoliten vilken iåfsig går att måla svart mendet känns inte riktigt snyggt. Och att ställa sig och göra lister bara för en sådan här grej känns värkligen som överkurs.Undrar om en tunnare frigolit skulle göra samma jobb? Iåfsig sjunker ju frigoliten ihop lite oxå.. Menliggunderlaget är ju typ 10mm och borde väl utjämna någon m.m felplaning? Bortse inte heller från tanken att göra underlaget lite tunnare ut till kanten, varje m.m som filas bort måste ju komma i marginal åt det motsatta hållet. Givetvis får man räkna med att även liggunderlaget krymperihop av tyngden. Men jag undrar jag om det inte funkar vilketsom...

Fler "salt-rävar" får gärna komma med förslag!

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liggunderlaget pressas i hop max när du fyller i vatten i karet. Då blir liggunderlaget lika stenhårt som vilket underlag som helst. Frigolitens stora fördel är att den "håller emot" lite. Vet inte riktigt hur jag skall förklara det, men jag har praktisk erfarenhet av båda. Frigolit finns i 12 mm har jag för mig.

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang borra hål.

Jag hade på mitt förra kar hålet borrat i bakre övre högra hörnet i sidoglaset, ville ha så på mitt nya oxå men glaskillen missförstod mig, och jag orkade inte strula runt.

På mitt gamla kar satt det iaf en genomföring för båtar (billig) och slang på detta, denna slang va väl i runda slängar runt 70mm i diameter, sväljer det mesta.

Detta var i princip ljudlöst (därför jag gillade det).

Nackdelen är ju att sumpen, om man inte drar ner slangen under karet, hamnar på sidan och kanske inte är så estetiskt tilltalande som en inbyggd under.

Men väldigt lätt att komma åt.

Att skala bort dämpande material kan ju ge omvänd effekt om det nu är så att det hönet där du skalar är lägre än resten, då hänger hörnet och risk för sprickor blir större, så om jag vore dig skulle jag absolut inte skala av något från frigolit eller liggunderlag.

Ändrad av Zacke den 2003November10 kl 22:30

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den iden skulle nog passa rätt så bra på mitt akvarium för jag ska bygga in allt sammans i väggen

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kika då lite på http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=13096 där de har genomföringar billigt, den största var dock endast för 38 mm slang.

Men gämfört med en 32 mm genomföring i PVC som kostar runt 300 så e det ju löjligt billigt.

Fördelen med det hela är att man får en mjuk väg för vattnet att gå så att man slipper surpel, bara diametern är tillräckligt stor.

Och ytavrinningshörnet måste inte nödvändigtvis gå hela vägen ner till botten, räcker med en box där hålet är.

Ändrad av Zacke den 2003November10 kl 22:48

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer att ha en cirkulation 6500l/h. vet du hur många 38or man måste ha då? kanske räcker med en eller så får man borra ett hål till

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att du behöver minst 2st 38mm hål, men jag är inte alls säker.

Vet att det har diskuterats, tror att 32 mm klarar 3000Lit/tim men är inte säker, sök på forumet eller hoppas att nån svara som vet =)

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<LABEL id=HbSession SessionId="2467227280">nån som vet hur långt ifrån hålen bör sitta, för minsta risk för sprickbildning?</LABEL>

Ändrad av Kpt Peter den 2003November10 kl 23:02

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är välsnarare vart hålet ska sitta för att det ska spricka så lite som möjligt om det väl går åt skogen... har du borrat i ett hörn spricker ju bara hörnet har du borrat i mitten av karet ja då spricker ju karet mittitu..

Jag valde att ha 4,5cm glas kvar åt varje håll i vänster hörn, men då vet jag ju förståss inte om det håller ännu smiley5.gif

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zacke har rätt. 32 mm rör sväljer ca 3000 liter i timmen. Om du vill vara lite våghalsig så kan du ha 2 avrinningar 38 mm till 6500 liter i timmen. Men jag hade haft minst 3 förmodligen fyra om jag hade haft plats. För var skall annars vattnet ta vägen om röret/slangen sätter igen? Jag kör med hängsler och svångrem, översvämmning är ju inte kul.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur många hål kan man ha på en och samma skiva? eller ska man borra två i kortsidan och två på långsidan. men jag har ett ca: 50mm rör ligger så man kanske skulle ta och borra bottenskivan och ha sumpen rakt under karet

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32ans rör är vad jag har valt, och en kapacitet av3000L i timmenvia sumpenmåste ju räcka i mitt lilla kar?. Har inte börjat med sumpen ännu så jag vet inte hur stor den blir men självklart så stor som bara får platts med annan utrustning inräknad.

Jo det blir ju problem om röret sätter igen smiley5.gifmen någon typ av nät/korg över rörtoppen borde ju hindra exvisturbosar att krypa ned och fastna. förslag?

Det blir mkt jobb att fixa en givare som känner av om avrinningen slutar fungera och stänger returpumpen. undra om en typ av "vipp arms brytare"skulle fungera där.. hmmm.. Fler förslag?

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte bygga ett nivåskydd? Om man oroar sig för att det ska svämma över. Finns en sådan byggsats för ca 130kr i ELFA katalogen. Så har man bara den en bit upp och om det sätter igen och vattnet stiger så stänger den utav returpumpen, inga problem med översvämmning eller pumpar som riskerar att gå torrt. Och du slipper borra mindre hål än nödvändigt. Detta är bara en ide som jag själv kommer att använda mig utav.

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag byggde en utav en microbrytare som jag sedan monterade på arm med flotör. borde funka fint tycker jag

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...