Gå till innehåll

Nystartat Lido 120


gravol

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Har kört igång vårat första saltis för ca 1 månad sedan och det är såklart väldigt spännande och roligt.

Väldigt mycket matnyttig info här på forumet som har hjälpt mycket såhär i en första uppstart och

vi ska försöka få upp lite bilder här också såklart så att man får visa upp skönheten.

Det är ett Juwel Lido 120 med följande teknik och innehåll:

Ersatte den jättelika original filter/pump burken med:

* Hydor Crystal R10 (800 l/h) som har både filter och en behållare för aktivt kol.

* Hydor SlimSkim Nano skummare

* Hydor Koralia Nano (1600 l/h) cirkulationspump

* T5 rör, 1st Juwel Marine och 1st Juwel Blue

* 12 kg levande sten

* 1 påse levande sand

Målade baksidan i en väldigt djup mörk blå som blev extremt snyggt.

Körde igång allt enligt konstens alla regler och efter ca 2 veckor när det dragit igång ordentligt

med alger av alla de slag så införskaffade vi en (kanske lite väl stor) städpatrull bestående av:

* 1 gul Kirurg

* 1 Salarias

* 6 Turbosniglar

* 2 Eremiter

* 1 Eldräka

* 1 Boxar räka

Allt har gått fint än så länge och vi har även införskaffat en del lätta koraller, det där med att skynda långsamt är man ju väldigt dålig på ;p

Vattenvärdena är väldigt stabila och är som följer:

* Salt - 1.023

* Temp - 25-27°

* KH - 8

* PH - 8.1

* Mg - 1320

* Nitrat och Nitrit inget oroande

Nu var det så att våran Salarias gjorde sitt jobb väldigt bra och käkade all levande sten helt soprent så vi

tog ur honom igår och nu är han på inackordering hos den lokala djuraffären.

Var det kanske ett dumt val? Man vill ju ha en del alger på stenarna och inte ett helt kalt "dött" rev.

Har också ett störningsmoment med microbubblor som förmodligen kommer från skummaren.

Nån annan som kört den SlimSkimmern och fått ordning på det "problemet".

Mvh..

/Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkomna till hobbyn microbubblor brukar täta sig själv har ingen erfarenhet av just er modell,har haft ett likadant kar det kommer att bli varmt i burken med locket på du behöver nog uppgradera ljuset också hade du två T5:or nu? Låter ju bra med värden i karet ska bli kul att se utvecklingen ,snygga kar lido mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Roligt med ett Lido till! Är nöjd med det jag har. Jag tog bort filterlådan och uppgraderade ljuset. Som redan påpekats blir det varmt med locket. Jag limmade glaslist och lade på täckglas och tog hänsyn till luftcirkulation, samt skummarkopp. Har en annan skummare som bildar microbubblor. Detta har lugnat ner sig med tiden. Kul som sagt och välkommen till en fin hobby

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena igen och tack för svaren.

Angående temperatur så har jag inte sett något oroväckande, är alltid mellan 25-27° och naturligtvis som varmast innan belysningen släcks.

Man är ju helt klart sugen på att köra led så småningom och då blir det väl Maxspect Razor antingen nano'n eller en 120w.

Funderar på att sätta skummaren på timer så att den körs hela tiden när belysningen är släckt för att slippa microbubblorna

när det är tänt.

Ante, kör du med 2 streampumpar och ingen filterlåda? Hur filtrerar du då eller gör du det inte alls?

Skulle ju vilja ha loss så mycket fri plats som det går i burken.

//O

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med ytterligare ett Lido. Själv sparade jag filterboxen, som jag fyllde med sten, jag startade upp med död sten visserligen, sen har jag lagt i en filtersocka med aktivt kol och ska senare även lägga i en socka med fosfatremover.

Sen hade jag också problem med microbubblor, jag kör med Tunze DOC 9004 skummare, men jag klippte till en bit av den fina blå skumgummibiten som följde med som filtermaterial till akvariet och la i botten på skummaren, vilket löste problemet.

Mvh Anders

Skickas från min iPad via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm intressanta lösningar, är väldigt sugen på att plocka bort filtreringen och köpa en större streampump för att kompensera för det.

Kanske tom köra utan skummare för att få så mycket fri yta som möjligt. Då får man såklart köra större delvattenbyten

men det är ju inte nåt direkt krångligt. Är det väldigt stor risk att man får problem med vattenvärden utan skummare om man sköter delvattenbytena?

Mvh..

/Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också tänkt plocka bort filterboxen, men det gör jag den dagen jag har fixat med sump.

Vad gäller vattenvärdena och så om man köra utan skummare kanske någon annan kan svara på för det vet jag inte.

Mvh Anders

Skickas från min iPad via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått för mig att skummare är viktigare än filtrering. Självklart är det säkert bra att köra kol eller biofilter av nån sort i en separat filterhållare.

Just nu kör jag Juwels Cirax keramikpellets som jag hade nya till originalfiltret och det verkar jobba bra, klart och fint vatten som ser bättre ut

än med aktivt kol och värdena är oförändrade.

Tätade min skummare i dom två nedre löstagbara sektionerna (pump till cyliderbas och bas till cylinder) med silikon och la även

i en filterdel i botten som Zabusas tipsade om och den verkar ha skärpt till sig redan nu under ny inkörning. Håller tummarna!

Hoppas på att få upp lite bilder under morgondagen.

/Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör juwel 450 vision och har kvar filterboxen. Jag riktar pumpen i boxen 1500 l/h mot ytan vilket ger mycket bra rörelse på ytan. Jag har sedan den undre filterhållaren helt tom och har sedan några veckor preparerat den övre med i tur och ordning ovanifrån sett vadd, svamp, två strumpor med aktvit kol respektive fosfatremover som sitter på plats mellan svampen och filterhållaren. Det blev kanon och gav mycket klart vatten och bra värden. dock ligger mitt fosfat nu på 0.00. Bara att se till och byta vadden lite då och då och samtidigt skölja svampen. Har också haft planer innan på att ta bort boxen men jag kommer nog fortsätta att använda den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...