Kattmat Postat 1 oktober 2005 Postat 1 oktober 2005 Jag har just hämtat ett begagnat 250L kar jag köpt.Det har stora algbeläggningar på sig (som är gröna ochser typ ut som mögel) men även något som påminnerom kalkavlagringar.Algerna går skrapa bort med rakblad (jag vet; aktafogarna!) men det går inte med det andra. Jag har testatmed mycket: varmvatten, tvål, såpa, glasrengöringsmedel,ugnsglasmedel. Inget funkar. Hur ska jag få bort det? Skajag prova med något starkare, typ kalkupplösningsmedel? Citera
Kattmat Postat 1 oktober 2005 Författare Postat 1 oktober 2005 Uppdatering:Kalklösningsmedel fungerade inte. Nu vet jag inte vad jagska ta mig till, faktiskt. Citera
Kattmat Postat 1 oktober 2005 Författare Postat 1 oktober 2005 Uppdatering 2:Inte ens ättiksprit hjälpte. Ska prova med ättiksyra, men har inte för stora förhoppningar.Hjälp, snälla! Citera
-Johan- Postat 1 oktober 2005 Postat 1 oktober 2005 jaaa du. Personligen skulle jag nog fortsätta att nöta med rakblad och vatten.Att hålla på med "kemikalier" och dyl skulle jag inte våga andvända. Citera
Kattmat Postat 1 oktober 2005 Författare Postat 1 oktober 2005 Ättiksyra bet inte det heller, så nu ger jag upp. Verkar inte bättre än att det är kalkavlagringar som bränts fast av lampan (det gäller framförallt glasskivorna ovanpå karet).Får bli till att använda dom som dom är tills vidare och sedan fixa nya hos glasmästaren. Kan inte kosta så mycket. Ska ju ändå fixa ett litet avrinningshörn plus ett hål i sidan/bottnen med. Spelar det förresten någon roll om jag gör hålet i sidan eller bottnen? Det känns som att det blir smidigare i sidan (om man nån gång kommer ställa det på ett platt bord) men snyggare att ha det under. Förslag? Kan glasmästaren borra hålet? Hur stort behöver det vara? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.